söndag 28 maj 2023

Allsvensk rugby på Korsängen

Enköping är mer än Totte Wallin och Enköpingståge. Det är rugby på Korsängen också. Det fick jag erfara med god marginal när jag lördagen den 27:e maj satt mig i bilen hemma i Stigtomta och rattade norrut till grannlänet. En resa som tar ungefär 1 timme och 40 minuter på en väg som kantas av fler fartkameror än någon levande varelse kan hålla räkningen på. Om det är ett tecken på att många åker till Enköping ska jag låta vara osagt men jag ångrar hur som helst inte mitt tilltag.

Enköpings RK:s damer mötte Hammarby IF Rugby Dam

Enköpings RK:s herrar mötte Stockholm Exiles i Allsvenskan Norr

När jag med hjälp av bilens GPS letat mig fram till Korsängens rugbyplan fann jag både trevliga funktionärer och en mysig rugbyplan som var insprängd i en oas av prunkande grönska. På programmet denna lördag stod andra omgången i damernas respektive herrarnas allsvenska serier. För Enköpings damer väntade Hammarbys rugbydamer medan herrarna skulle ta sig an Stockholm Exiles. Damernas match som börjande klockan 13 var någorlunda lätt att tippa medan herrmatchens utgång var knepig att förutspå, i alla fall för mig.

Enköpings RK:s klubbhus med höga bostadshus i bakgrunden

Entrén till rugbyplanen

Korsängens rugbyplan

Enköpings damer tog som förutspått kommandot direkt mot ett tappert kämpande motstånd som kom till spel med endast en avbytare. Gästerna från söder lyckades i slutet av matchen få till ett försök men en ytterst trygg och säker hemmaseger kunde antecknas med siffrorna 79-7.

Enköpings och Hammarbys rugbydamer gjorde gemensam sak efter matchen

Herrarnas batalj bjöd på betydligt jämnare spel där matchen utvecklade sig på ett sådant sätt att det var omöjligt att gissa vilket av lagen som skulle avgå med segern. Hemmalaget tog ledningen men i halvtid ledde gästerna och under andra halvlek hade sedan ERK kommandot till sista spelet då Exiles gjorde det nödvändiga försöket. Lite olika bud på slutsiffrorna (!) men jag TROR att vi ska skriva siffrorna till 28-37. 

Enköpings och Stockholm Exiles herrar tackar varandra för god match

Det blev en lång och mastig dag på vägarna och i Enköping men fantastiskt kul och inspirerande att sticka in näsan i rugbybubblans trivsamma stämning. Jag återser gärna Enköping igen och då kanske jag kan skriva ner hur många fartkameror som faktiskt är utplacerade.

Du hittar mina matchbilder i två separata bildgallerier:

Dam-matchen mellan Enköpings RK och Hammarby IF Rugby ca 160 bilder

Herr-matchen mellan Enköpings RK och Stockholm Exiles ca 150 bilder

Tack för underhållningen och ett stort lycka till under den kommande säsongen till samtliga deltagande lag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar