söndag 2 juni 2013

Nyköpings BIS tog sin första poäng

För att göra både Nyköpings BIS damer och division 2-matchen mot DFK Värmbol rättvisa borde jag helt avstå från att skriva dessa rader... Men samtidigt vill jag tydliggöra att allt inte handlar om IFK Nyköping inom Nyköpings damfotboll. Efter att IFK Nyköpings division 1-match mot Gideonsbergs IF spelats klart på Folkungavallen satte jag mig i bilen och åkte till det mer avlägsna Rosvalla-fältet på "fel" sida av stan. Nyköpings BIS tjejer mötte där Katrineholms-laget DFK Värmbol i damernas division 2 Södra Svealand och deras match startade klockan 16.00, vilket gav mig en halvtimme att fota och nyfiket betrakta vad Nyköpings rödblå konstellation hade att bjuda på.

Den regntyngda publiken var lätträknad.

Bilden ovan antyder att det var glest i publikleden, men riktigt så få som 5 personer var det inte men inte heller fler än de 30 som jag räknade in. Nåja, vädret var inte det bästa och en viss publik-konkurrens med IFK kan man anta.

Jag fick efter matchen en kort sammanfattning av Bissarnas Britt-Louise Wahlberg (tack, förresten!) Nyköpings BIS hade spelat riktigt bra i första halvlek som slutade 0-0. Men direkt efter pausvilan hade Värmbol tagit över och skapat ett visst tryck mot Linda Mathisen i Biss mål. När 15 minuter gått av andra halvlek tog åter Biss över (och det var då jag damp ner med kameran.)

Nyköpings BIS-tjejerna kom i en rad anfall och jag tyckte Värmbol slog ut onödigt många bollar över sidlinjerna för att freda sig. Och det dröjde inte heller innan vi fick se Therese Sjöberg sätta 1-0 för hemmalaget. Stor glädje i ett lag som dittills inte tagit en enda poäng i damernas division 2.

Therese Sjöberg jublar när 1-0 är ett faktum.

Bissorna fortsatte sin press och minuterna gick. Spänningen ökade så till den milde grad att lagledare Kenneth Persson var tvungen att gå ifrån en stund för att "lugna nerverna". ;-) Men det fick inte bli en seger denna eftermiddag för Nyköpings BIS. Med 5 minuter kvar av matchen kvitterar Värmbol via f.d. Flens-spelaren Lisa Fält. Målet föregicks av flera tillfällen då i alla fall jag tycker att hemmalaget borde ha rensat långt (men jag kanske gillar destruktiv fotboll...)

Lite snopet för Biss kvitterar Värmbol med 5 minuter kvar.

Jag kan inte förlänga denna korta rapport utifrån det faktum att jag såg för lite av matchen. Men jag tänker dela ut ett par betyg!

Fyra Fotbollslasse delas ut till...

Nyköpings BIS back Ellen Johansson. Under slutskedet av matchen visade hon god bollbehandling, bra spelförståelse och framförallt offensiva takter vilket jag tycker är extra kul!

Nyköpings BIS back Ellen Johansson presterade bra!

Ett underbetyg ska också delas ut. Och det är naturligtvis inte riktat mot Nyköpings BIS utan till Rosvalla som anläggning!

Totalt tokdåligt!

Är det här välkomnande?

Rosvallas sätt att ta emot lag på konstgräsplan B.

Hur illa får det vara? En sketen träbänk som avbytarbänk på den konstgräsplan som får gälla som spelplan så fort någon gräsyta inte är spelbar. Det finns två (!) avbytarbås på hela Rosvalla och de står på A-planen när väl den planen är i drift. Som exempel kan nämnas att Backavallen i Katrineholm har fina bås vid sin konstgräsplan även om många matcher på högre nivå spelas på deras A-plan. Nej, det duger inte att här i Nyköping komma dragandes med en skev bänk för seniorfotboll på regional nivå!

Du hittar ett 30-tal matchbilder från Nyköpings BIS möte mot DFK Värmbol i bildgalleriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar