onsdag 24 oktober 2012

Mediabevakning 2012, del 1

Det får bli ett break i rapporteringen av säsongen 2012. (Jag har bland annat kvar den trivsamma uppgiften att gå igenom mesta målskyttarna i respektive lag.) När jag letade efter domarbilderna till det senaste inlägget om busligan snubblade jag över en viss kategori foton som med lite vilja kan få utgöra material till ett par efter-säsongen-inlägg om mediabevakningen av damfotbollen i vårt område.

Det är alldeles utmärkt att damernas fotboll får uppmärksamhet. Till och från har det varit riktigt tätt runt planerna med allt från entusiaster till yrkesfolk i form av journalist-murvlar och proffs-fotografer. Men då stannar det vid division 2-matcherna som IFK Nyköping spelat samt då och då derbyna i division 3 för IK Tun, IFK Nyköping 2, Hargs BK och Nyköpings BIS. Själv känner jag att som mest nytta gör jag som entusiast-fotograf och bloggare när division 4-lagen IK Tun 2 och Oxelösunds IK spelar, eller varför inte när IFK Nyköping 3 och HBK/SIF i division 5 samt Ålberga GIF i 7-mannaserien utmanar exotiskt motstånd från alla möjliga hörn av vår omvärld. När skriver de etablerade medierna om dessa kämpar?

Knappast bra på bild men bättre på bild-tagande... (Bloggaren i egen hög person.)

Om vi i detta första inlägg om mediabevakningen ska snöa in på fotografer så blir det genom några utvalda bilder på mina knapptryckande systrar och bröder där ute. Vindpinade och med regnet strilande nedför nackarna har vi tagit oss genom en säsong med mer mörker och nederbörd än på många år.

1/4 och Hallgrens Damcup i Vagnhärad. SN-fotograf David Lundgren (?) trotsade snögloppen och kylan.

Patrik Woss riktar, siktar och trycker den 21/4 på Rosvallas konstgräs.

SN:s skicklige K-G Z Fougstedt med pall på Rosvallas gamla konstgräsplan 11/5.

Fredrik Laaksonen, utsänd av SN, hittade ju en bra plats... Tack ;-) 19/5 på Folkungavallen.


Sandra Nordin, ung lovande fotograf på SN, tog plats innan kurvan på Folkungavallen 2/6. 

Jag måste erkänna att jag inte har haft mod nog att heja och morsa på de yrkesutövande fotograferna. Ok, herr Fougstedt har jag träffat så många gånger så där blir det en glad hälsning, men övriga har nog fått vara ifred i sitt yrkesutövande. Jag vill liksom inte störa eller vara i vägen för dem även om det skulle vara lite kul att byta några ord med duktiga sportfotografer.


Bemir Brkic fotar allt oftare för SN numera. Här på Enstaberga IP den 2/6.


Per "Bagarn" Ericsson ses ofta på Enstaberga IP, IK Tun trogen i vått och torrt. 29/5 och SOL! :-)


En torr gräsmatta är rena lyxen för en sportfotograf som helst vill fota i låga vinklar. K-G Z in action 4/8.

Jag tror jag redan skrivit vid något tidigare tillfälle om vilken "lyx" det är att som hobby-fotograf åka iväg och bevaka en match. Jag kan ägna hela 90 minuter åt att fota och sedan i lugn och ro välja ut hur många bilder jag vill att publicera i den takt jag själv önskar. Tidningens utsända fotografer får oftast nöja sig med en liten stund vid planen, det vill till att det händer något intressant då, och bör helst ha med alla hemmaspelare på minneskortet beroende på vad som ska skrivas om i reportagen senare. Och slutresultatet blir en liten ruta tryckt i morgondagens tidning med begränsad upplösning på dassigt papper. (Eller ännu värre en dåligt upplöst bild i tidningens webbupplaga.) Jo, det är lyx att gå sin egen väg i mitt fall men knappast inkomstbringande...

I nästa inlägg blir det en och annan bild på skrivande journalister och så har vi nykomlingarna på Nyköpings sportbevaknings-himmel, lokalsporten.se, att rå om riktigt ordentligt!

3 kommentarer:

  1. Något märkligt inlägg. Att media-bevaka dem som media-bevakar. Klubb för inbördes beundran...? Vi skulle kunna hålla oss sysselsatta året runt med detta!

    :-)

    SvaraRadera
  2. hej lasse, vad roligt att du fotat mig när jag fotar! inte varje dag man får se sig själv när man står och fryser ihjäl på en bild! :) Hälsa hemskt gärna nästa gång du ser mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frysa, det verkar vara grundförutsättningen utom en eller annan flyktig sommarvecka per år...

      Vi råkar säkert på varandra någon gång den kommande fotbollssäsongen! :-)

      Radera