söndag 15 september 2019

Gnesta FF:s herrar stängde säsongen 2019 mot Hargs BK U

Lunchdags och lördag, höst på ingång, fotbollsserier som är inne i sin hetaste och mest spännande period. Tro sjutton att det lockar att åka ut med kamerorna och ta tempen på vår lokala fotboll. Tyvärr kommer jag inte att mäkta med att ge alla våra lokala seniorlag uppmärksamhet i bloggen. Kanske tycker vissa lag och supportrar att jag enbart ska fokusera på deras förehavanden men så är inte mitt upplägg.

Hargs BK U:s Filip Padron Benitez och Gnesta FF:s Ken Hellström i nickduell

Eftersom jag hade Gnesta-diesel i tanken sedan i onsdags då jag tittade på DM-finalen mellan Gnesta FF:s och IK Tuns damer på Hagstumosse var det lika bra att åkta tillbaka till dess källa. På vägen upp till säsongsavslutningen i herrarnas division 7 Sydöstra lyssnade jag på P4 och ett program om ebola-epidemin, allt för att riktigt komma i stämning.

Bygget vid Hagstumosse fortskrider så sakteliga

Att jag valde Gnesta FF mot Hargs BK U denna lördag hade nog allra mest med att det var sista chansen att se något av dessa lag denna säsong. De spelade i och med denna match den 14:e och sista omgången. Redan förra helgen stod det klart att Gnesta FF vinner årets division 7-serie och kommer att återfinnas i division 6 nästkommande säsong. Kul. För Hargs BK U var den avslutande matchen inte mer än en match för att befästa sin position i mittens rike av tabellen.

Hagstumosse med OK Klemmingens stugor i bakgrunden

Jag vet inte om jag förväntade mig att det skulle stå en bengal-dimmig hejarklack med blåvita flaggor vid sidan av planen för att lyfta fram Hargs U-lag. Klubbens damlag var ju och spelade på annat håll denna lördag. Och kanske är det så att det inte är en perfect match, ömsesidigheten i engagemanget verkar saknas?

Glatt filmteam på plats när Gnesta FF rundade av sin finfina säsong

Gnestas herrar har denna säsong endast förlorat en match (mot Stjärnhovs IK med 1-2) och spelat två oavgjorda, resten har varit segrar. Innan Hargs-matchen hade de målskillnaden 37-12 vilket i jämförelse med övriga lag framförallt vittnar om att laget varit galet svåra att göra mål på. Om det berott på en fantom-målvakt eller ett vattentätt försvar ska jag låta vara oskrivet, kanske är det en kombination av dessa båda. Den avslutande matchens 6-0-resultat bättrade på målfabrikationen i så pass stor utsträckning att laget även kan stoltsera med flest gjorda mål i div 7 Sydöstra under säsongen 2019.

Delar av den 40-hövdade publiken hängde vid kiosken på Hagstumosse

Jag hade inte några höga förväntningar på matchen. En avslutande seriematch för säsongen där det ena laget redan är klara seriesegrare och det andra inte har något att spela för annat än sin heder torde vara receptet för en avslagen historia. Och faktum är att efter den första halvleken så var jag otroligt medveten om mina farhågor. Hade det ägt rum en enda medveten handling där ute på planen? Hade bollens väg varit avsiktlig en enda gång under de första 45 minuterna? Det var inte bra oaktat vilken division det än handlade om.

Matchens domare Maan Amer Abdulmasih fick ombesörja många inkast i (kast)vindarna över Hagstumosse

Hur som helst hade Gnesta en 2-0-ledning efter den första halvleken. Första målet redan efter 7 minuter då Max Lord knoppade in bollen och 2-0 i 22:a minuten då Filip Kjellgren hittade nätmaskorna efter ett skott avlossat i höjd med straffområdesgränsen. Så långt inga överraskningar överhuvudtaget. (Mer än att det uppenbarligen fanns handlingar som ledde till mål, förstås.)

Jag namndroppar Henrik Lamberg i Hargs BK U som jag tyckte gjorde en fullt godkänd insats i bortalaget

Hargs U-lag hade en bra period i matchen och det var de 5-6 inledande minuterna av andra halvleken. Om det sammanföll med det enda inhopp Gabriell Hellman gjorde kan man diskutera men så var det i alla fall. Hemmalaget tog sedan över och det såg lite uppgivet ut hos HBK U. 3-0 i 60:e minuten när Ken Hellström håller sig framme vid en hörna, 4-0 i 62:a minuten på en straff som David Rosén sätter.

Det är mer än märkligt att det saknas straffpunkt på Hagstumosses plastmatta (domaren stegar upp avståndet)

Hemmalaget ökar på till 5-0 i 73:e minuten då David Rinaldi visar vilja och rinner igenom halva HBK-uppställningen. Slutligen fastställer Habiballah Behrozi slutresultatet till 6-0 i 80:e minuten. Gott så, en alldeles för kort säsong (14 omgångar är inte särdeles mycket) var till ända och lagen kunde ta varandra i handen samt njuta av omklädningsrumsodören en sista gång säsongen 2019.

En jubelrik säsong är tillända för Gnesta FF:s herrlag

Det blev ganska svårfotograferat på Hagstumosse denna lördag. Framförallt i första halvleken då varken spelarna eller jag kunde förutse åt vilket håll bollen spelet skulle ta vägen. Hur som helst var det riktigt trevligt att stöta på dessa två lag och jag har sammanställt ett bildgalleri med 200 bilder som du hittar HÄR >>>

Tack för denna gång och på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar