tisdag 24 september 2019

IFK och IK Tun U avslutade damtrean 2019

På följande bild kan du se den eufori och totala glädje som sköljde över IK Tuns U-lag då de avslutade division 3-säsongen med att på bortaplan besegra lokalkonkurrenterna IFK Nyköping. Eller? Hur som helst, fotboll ÄR kul och det fick mig att göra en matchbevakning under söndagen trots att jag varken hade tid eller ork.

Seger med 4-2 och bara muntra miner hos segrarinnorna i IK Tun U!

Ett besök på Folkungavallen i Nyköping är aldrig fel. Mitt 2010-tal har fyllts av otaliga Vallen-besök när IFK Nyköping så framgångsrikt spelat i landets näst, näst högsta damserie. Jag tänker inte strö salt i några sår eller fördjupa mig i var IFK Nyköping står när säsongen 2019 summeras. Jag nöjer mig med att konstatera att de söndagen den 22/9 2019 spelade på hemmaplan i den 14:e och avslutande omgången av Södermanlands division 3-serie och de besegrades av gästande IK Tun U med 2-4 (2-3).

Folkungavallen i Nyköping
IFK Nyköpings fotbollsdamer värmer upp framför den klassiska träläktarbyggnaden

Distriktets högsta damserie är definitivt inte vad den har varit. I och med en allt tunnare konkurrens, framförallt inom den sörmländska damfotbollen, så har inte division 3-serien spelats med avsedda 10 lag sedan säsongen 2013. Precis som innevarande säsong har det oftast slutat med 8 fullföljande lag. 14 serieomgångar är för dåligt och nivån har dessvärre fallit i samma takt. Det kan vi givetvis inte skuldbelägga söndagens derby-spelare för!

IK Tuns Therése Persson och IFK Nyköpings Clara Anklev i en duell

I årets damtrea har de lokala Nyköpingslagen IK Tun U, Hargs BK samt IFK Nyköping huserat. Till dessa har vi också närliggande Gnesta FF. Fantastiskt trevligt med många derbyn och den förankring det innebär att se folk man känner igen ute på fotbollsplanen. Nu har ingen av lagen i serien kunnat hota suveränerna Hällbybrunns IF som utan tvekan tog dirigentpinnen i besittning från första stund och därefter har de kunnat defilera in över målsnöret (12 segrar, en oavgjord och endast en förlust).

IK Tuns U-lag trivdes på vackra och klassiska Folkungavallen

När allt summeras och den 14:e omgångens matcher spelats landade IK Tun U på andra plats, Hargs BK på tredje plats och IFK Nyköping på fjärde plats. Gnesta FF kom som nykomlingar femma, endast ett par mål i sämre målskillnad skiljde dem från IFK. Som jag tolkat det är IK Tun mer än nöjda med att deras U-lag tagit sig fram så pass bra som de gjort under årets seriespel. Hargs BK hade en poängmässigt trög start på säsongen men visade klass och förtjänar sin tredjeplats. Skuttet ner till IFK Nyköping avslöjar också att IFK inte haft någon direkt stabilitet under säsongen. De är ensamma om att ha slagit Hällbybrunns IF men också ensamma om att förlora mot bottenplacerade Triangelns IK U.

Söndagens domare Bassel Sahiuni hade en lugn dag på jobbet

När jag såg IK Tun U senast gjorde de en blek insats mot rutinerade Julita GoIF. Denna gång grundlade de sin seger över IFK genom en helt strålande inledning på matchen. De satte tonen och byggde trygghet direkt och när hemmalaget började hitta sin rytm fanns en grundtro på vad man sysslade med hos var och en av de grönklädda spelarna. Ändå var det långt ifrån självklart hur matchen skulle sluta när vi kommit fram till halvtid. Dessförinnan hade det rasslat till både en, två, tre, fyra och fem gånger i målnäten på Folkungavallen.

0-1 gjorde Tuns Emilia "Millan" Jonsson i 8:e minuten. Hon ökade även till 1-3 i 38:e minuten.
IK Tuns Lovisa Lindvall satte en frispark fram till 0-2 i 17:e minuten
Hoppet tändes för IFK Nyköping när Ebba Fagerholm gjorde 1-2 på frispark i 22:a minuten
IFK Nyköping fick kontakt i protokollet när Ebba Engdahl gjorde 2-3 i 40:e minuten

Att IFK reducerade med fröken Engdahls kanon i krysset när det endast återstod några minuter av första halvlek gjorde att jag inte vågade gissa hur matchen skulle sluta. Ett sådant mål brukar hamna i kategorin "viktiga mål" men egentligen påverkade det inte spelet nämnvärt när lagen kom ut till spel i andra halvleken. Gästerna var faktiskt ganska orubbliga i sin tillit och tro på vad de gjorde denna dag. Och andra halvleks enda mål nickade Sandra Rehn in i 54:e minuten för gästerna och i och med detta kunde anteckningsblocket vikas ihop för denna gång.

IK Tuns Sandra Rehn fastställde slutresultatet till 2-4 med en nick i 54:e minuten

Tack vare Tuns seger över IFK säkrade man också andraplatsen före Hargs BK i årets damtrea. Det gröna Enstaberga-gänget har nu en spännande träningsvecka framför sig då de ska stötta och pusha för att klubbens damlag i division 2 ska göra en match värd att minnas. De fajtas om en plats som ger avancemang till division 1 och det är så galet raffinerat inför den sista omgången av division 2 Mellersta Svealand. Alla till Enstaberga IP lördagen den 28/9 klockan 15.00, det blir något i hästväg!

Jag tar med mig många saker från den avslutande division 3-matchen säsongen 2019 på Folkungavallen. Extra glad blir jag för matchens tvåmålsskytts skull och en i övrigt godkänd insats av samtliga förstaårsseniorer som jag haft glädjen att vara ledare för i Stigtomta IF. (Det var några spelare som inte riktigt kom rätt i första halvleken men de visade gott mod och kom ut till andra halvleken med rätt inställning och revanscherade sig med råge.)

Beviset på min närvaro på Folkungavallen finner du genom det bildgalleri jag lämnar efter mig. De ungefär 260 bilderna hittar du HÄR >>>

Tack alla spelare som jag sett under årets division 3-säsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar