tisdag 24 september 2019

Svenska Sprintserien 2019 avslutade på Björshultsbanan

Helgen den 21-22/9 arrangerade SMK Nyköpings de två avslutande deltävlingarna i årets Svenska Sprintserie. En tävling för rallycross- och rallyfordon där det gäller att snirkla sig runt banan så fort som möjligt. Inget knuffande och skuffande utan helt och hållet förarens kunskaper och bilens förmågor (utifrån klassindelningen) där var och en tävlar mot klockan.

SMK Nyköpings Robert Åndberg for förbi på ett av varven under lördagens tidsträning

Jag besökte Björshultsbanan på lördagsförmiddagen och då var det 55 ekipage som var redo för start. Deltagarna tävlade i 6 olika klasser. För mig med oprövade motorsportögon gick det att se skillnad på rallybilarna och rallycrossbilarna. De förstnämnda var släta som nymanglade linnedukar medan de sistnämnda var märkta av hårdare rallycrossheat i karosserna. Och så är det ju självklart så att registreringsplåtar finns på den ena kategorin bilar medan det saknas på den andra sorten.

SMK Nyköpings Johnny Algothsson känner på vallen vid målrakan

Jag vill inte påstå att det var något enormt publikhav som ringade in kanterna på Björshultsbanan. Kanske anslöt fler efterhand, jag var ju onekligen på plats relativt tidigt. Fördelen med den tidiga närvaron var att höstnattens fuktighet reducerade motorsportdammet till ett minimum. När jag valde att lämna anläggningen hade det torkat upp och dammet började sprida sig till kameror, lungor och andra ställen där man inte vill ha små sandkorn.

Publikplats vid Björshultsbanan
Lördagens sommarliknande väderlek torkade slutligen upp banan

Det är inte helt självklart enkelt att arrangera motorsporttävlingar. Som alla känner till krävs det en hel del funktionärer för att ro i land tävlingarna och denna gång var det på håret att SMK Nyköping lyckades bemanna de mest nödvändiga positionerna och funktionerna. Vi måste vara otroligt tacksamma för alla frivilliga som lägger tid på ideellt arbete, utan dessa skulle vi inte få se eller utöva motorsport i närområdet!

Mindre kul med haveri längst banan men hjälp finns snabbt på plats

Sprintserien har kanske inte lockat särskilt många Nyköpingsförare men om jag inte missuppfattat helgens tävlingar så valde SMK Nyköping att även låta det vara klubbmästerskap. Därmed fanns fler SMK Nyköpings-medlemmar på startplattan.

Kjell Pettersson tävlar i Rallycross Supernationell 2400 cc med sin Hyundai i30

Som jag fick höra av ett par förare var det lite slirigt och halt ute på banan denna lördagsmorgon. I takt med att dammet tilltog kom också fästet tillbaka. En som var på plats för att få omväxling från rallyskogarna var Christoffer Haglund. Han tävlade helt ensam i klassen rallybilar 4WD och satan i gatan vad det gick ute på Björshultsbanan. Ändå är hans krutpaket Ford Fiesta R5 inte helt optimal ute på en kort och slingrig folkrace- och rallycrossbana. Kul hade han i alla fall och det var säkert extra roligt att köra utan den där prestationspressen som lätt uppstår i de mer omfattande rallytävlingar där Chribbe normalt sett ställer upp.

SMK Nyköpingsföraren Christoffer Haglund till höger i bilden
Christoffer Haglund på Björshultsbanans startraka

Här nedan hittar du några matnyttiga länkar som summerar resultaten m.m. från helgens sprintserie-avslutning:
Resultat 21/9
Resultat 22/9
Sprintseriens hemsida

Jag har satt samman ett bildgalleri, mestadels panoreringsbilder, från lördagsförmiddagen och jag hoppas och tror att jag har lördagens hela startfält på bild. Du hittar mina 150 bilder HÄR >>>

Tack för den här gången SMK Nyköping!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar