måndag 9 september 2019

Runtunas div 4-herrar förlorade med tennissiffror

Fjolårets besök vid Runavallen för att se Runtuna IK spela fotboll i herrfyran kostade mig lite drygt 2500 kronor. Ett lika plötsligt som oförutspått skyfall blev mer än vad min kameras display klarade av. Jag minns också att jag aldrig varit så glad för stols- och rattvärmen i bilen som under hemresan och då ska ändå påtalas att det fortfarande var augusti. Att det skulle bli ett liknande scenarie denna septemberlördag fanns ju inte på kartan, eller ...?

Uppenbarligen regnar det alltid i Runtuna!

Jag hastade från Krikonbacken och dammatchen mellan Hargs BK och Gnesta FF under lördagslunchen. Inte sjutton hann jag fram i tid till Runtuna IK:s matchstart i division 4-mötet mot gästande Eskilstunalaget Triangelns IK. Ungefär klockan 15.15 var jag redo att börja fota på Runavallen och då stod det redan 0-1. Övrig publik hade sedan länge bänkat sig runt tajta men supermysiga Runavallen. Publikplatserna runt Runavallen är en historia för sig och det borde banne mig skrivas en separat text om detta av någon mer initierad än undertecknad.

Delvis inne i barrskogen satt några av fotbollsåskådarna på lördagseftermiddagen

Runtuna IK spelar i division 4 sedan urminnes tider. Och de har en imponerande förmåga att hänga kvar även om de vissa säsonger har spelat med kniven mot strupen in i det sista. Innevarande säsong har inbringat tillräckligt med poäng för att undvika nedflyttningsångest. I division 4 sladdar just nu Ärla IF och Nykvarns SK och med endast tre kvarvarande omgångar är det "bara" Oxelösunds IK som teoretiskt skulle kunna bli omsprungna av laget närmast under strecket. I toppen av tabellen återfinns IK Viljan som leder med 5 poäng tillgodo på jagande Malmköpings IF.

Säsongens tränarkonstellation i Runtuna består av Magnus Lundqvist och Niklas Gauffin

Triangelns IK har efter lördagens seger över Runtuna IK skrapat ihop 15 poäng mer än vad Runtuna lyckats med hittills. Det är ner än en nyansskillnad vad gäller styrkeförhållandena lagen emellan. Och det tyckte jag mig märka under de 75 minuter jag såg av lagens möte på Runavallen. Dessutom har Triangelns herrlag till denna säsong hittat en matchtröja som avslöjar att de definitivt inte är ett lag som använder kardborreskor. De har knappförsedda pikétröjor med krage.

Trinkans tvåmålsskytt Andreas Wisén med knappförsedd tröja

Under den kvarvarande halvtimmen av första halvleken fick jag se ett hemmalag som förvisso försökte och även lyckades etablera anfallsfotboll till och från . Men jag såg också ett ruskigt välspelande bortalag som tog sig ur trängda lägen och var sylvassa framåt tack vare one touch-spel och mycket rörelse. 0-1 redan i första minuten följdes upp av både 0-2 och 0-3 innan halvtidsvilan.

Regnbågstonad himmel över bygden

I andra halvlek kom Runtuna ut med gott mod och positiva vibbar. De började riktigt bra och det gav också en välförtjänt reducering. 1-3 tillkom i matchminut 52, målskytt Johnny Dahl. Nu hade gästerna svar att ge och de gjorde både 1-4 och 1-5 innan sista fjärdedelen av matchen återstod. Med envishet och en kampmoral som inte lät sig nedslås reducerade dock hemmalaget både en och två gånger. Dagens Runtuna-målskytt var Johnny Dahl som lyckades hålla krutet torrt trots andra halvleks förbaskade regnskur.

Johnny Dahl gjorde ett mer mål än han har "h" i sitt namn för Runtuna IK mot Triangelns IK

Sista ordet fick ändå gästerna som fastställde slutresultatet till 3-6 i sista ordinarie matchminuten. Utöver tidigare nämnda målskytt gjorde Robin Mellqvist tre mål och Gustav Flood ett mål för Triangeln. Ska man summera lagens insatser så var Triangeln övertygande säkra i framförallt första halvleken medan hemmalaget trots allt visade prov på sitt kunnande då de lyckades spela jämnt med gästerna i andra halvleken.

Jag avrundar med en bild på Runtuna IK:s Marcus Eriksson som efter en skadefylld och spolierad säsong ändå fick möjlighet att spela de avslutande 30 minuterna. Han kom in i regnet istället för Axel Eriksson och fick chansen att agera framför kameran när det det fortfarande regnade men solen bröt igenom och bjöd på ett intressant motljus för mig som satt och fotograferade.

Runtunas Marcus Eriksson spelade i en halvtimme och hann göra mycket offensiv nytta för sitt lag

Mitt 400 mm-objektiv var i tajtaste laget på den kompakta fotbollsplanen. Jag envisas dock med att använda gluggen i förhoppning att jag slutligen ska behärska det bättre och förstå i vilka situationer det passar som bäst. Du hittar mitt bildgalleri från matchen via den här länken >>>

Jag tackar för det som bjöds och önskar lagen lycka till i de avslutande omgångarna av årets division 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar