lördag 28 september 2019

Handbollslandskamp på Rosvalla

I torsdags kväll var det äntligen dags. Sveriges damlandslag i handboll intog Rosvallas fina A-hall för EM-kvalmatch mot gästande Nordmakedonien. Måhända inte den hetaste av internationella handbollsmatcher men med Nyköpingsmått mätt slår det mycket av det som bjuds i vårt hörn av världen.

Rosvalla stod redo för handbollslandskamp under torsdagskvällen
Rosvallafoajén någon timme innan matchstart

Inte sedan de uppmärksammade boxningsgalorna i Nyköping har det hållits ett sportevenemang med samma mediala intresse som i torsdags. Plötsligt var det mängder av kameror riktade mot spelplanen, både för rörliga bilder och de frysta ögonblicken. Vi som var där för att bevaka gjorde vårt jobb på alla möjliga nivåer. Min lilla, lilla del i det hela handlade om att dokumentera arrangemanget. Andra fick ta hand om matchbevakningen. Och jag ställde upp för den lokala arrangören IFK Nyköpings skull. De hade via svenska handbollsförbundet ett krav på sig från Europeiska handbollsfederationen att se till att det fanns bilder på EHF:s flaggor och vepor på bl.a. domarsekretariatets bord ... Jodå så att. Jag försökte dock göra mer än att skicka bildbevis till kontinenten på att matchen verkligen ägt rum.

Mediabevakningen under landskampen var omfattande

Sverige klev i och med torsdagens match in i kvalet till EM som avgörs 2020 i Norge och Danmark. De mötte en motståndare som på pappret skulle besegras utan större åthävor. Och de svenska damerna lyckades hantera matchen på det sättet också. Segern skrevs till 35-26 (20-13) och det relativt unga och orutinerade nordmakedonska laget fick trots allt lite mer internationell rutin till nytta för framtida utmaningar.

Sverige - Nordmakedonien bjöd inte på någon resultatmässig skräll

För vår lokala arrangör IFK Nyköping blev denna landskamp ytterligare en stor fjäder i hatten. De har med tiden blivit allt skickligare på stora arrangemang och har framförallt lyckats vinna ett stort förtroende hos svenska handbollsförbundet. Man får anta att det bygger på viljan att bidra med många ideella insatser i kombination med den otroligt fina anläggning som Rosvallas inomhusmiljö innebär. (Jag skriver inomhus eftersom jag personligen har betydligt svårare för utomhusytorna. Ett mynt har onekligen två sidor.)

1815 åskådare bänkade sig i A-hallen för att se handbollslandskampen

Under torsdagens arrangemang användes närmare ett 100-tal funktionärer som IFK Nyköping lyckats plocka fram. De har ångan uppe sedan åren med Sverigecupen i handboll, där går det år otroligt många hjälpande händer. IFK lyckas ge det där lilla extra till åskådarna, de aktiva, VIP-gästerna, förbundsfolket, domarna m.fl. Visst sjutton får man ett gott rykte med den omtanken.

Magnus Thell intervjuar förbundskapten Henrik Signell inför VIP-gästerna
IFK Nyköpings handbollstjejer övar inför inmarschen
Ansiktsmålning för de som ville piffa till sig lite extra inför matchen

På A-hallens golv lades det ut ett "tävlingsgolv" när denna landskamp skulle spelas. På tävlingsdagens morgon vid 8-tiden konstaterade man att rengöringen av golvet hade gjort underlaget absolut såphalt. Någon kemisk process hade uppstått och paniken lurade runt hörnet. Klockan 10.00 skulle Nordmakedonien kliva ut på matcharenans golv för en matchförberedande träning. Med hjälp av 10 vaktmästare och allt högre stressnivåer lyckades man skrapa bort det hala och rädda situationen. Vem har sagt att det ska vara plättlätt att arrangera en handbollslandskamp?

Merchandise

Denna gång var inte mitt fokus på all action ute på planen. Under en stund av första halvleken stod jag vid sidan av mittlinjen och försökte fota lite handbollsgodis. För de bästa handbollsbilderna skulle jag givetvis ha varit på någon av kortsidorna men nu blev det istället lite experiment med långa slutartider och kanske ett par bilder på försvarsarbetet i de båda lagen. Jag fanns nere på planen när matchens två lirare utsågs samt även när supportrarnas utsedda spelare fick ta emot sitt pris.

Sveriges Jamina Roberts utsågs till supportrarnas spelare

Efter prisceremonin satte jag mig och gjorde ett första bildurval som i all hast bildbehandlades och skickades till EHF. Det är extremt icke-optimalt att sitta och pilla med bilder på en liten laptop och tidspressen gjorde väl att inte alla bilder har korrekt vitbalans, skärpa m.m. Nu har jag i lugn och ro satt samman ytterligare en samling bilder och dessa båda bildgallerier hittar du enligt länkarna här nedanför:
190926 Sverige - Nordmakedonien första urvalet
190926 Sverige - Nordmakedonien bonusbilder

Förhoppningsvis leder arrangemanget av denna landskamp till att fler kommer att äga rum på Rosvalla. Det ser vi i södra Södermanland fram emot något alldeles väldigt!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det är det. Och jag hade lovat mig själv sedan volleyboll-landskamperna på Rosvalla ifjol att jag aldrig skulle ställa upp på något liknande igen ...

      Radera