måndag 29 november 2021

Kall advents-fotboll

Lokala fotbollsmatcher när vi nått fram till 1:a advent hör inte till vanligheterna. Nu har i alla fall jag fått uppleva detta tack vare mitt besök på Häradsvallen under söndagen. På ett övergripande plan var matchen mellan Trosa Vagnhärad SK:s och United IK Nordics herrar i den avslutande omgången av division 2 Södra Svealand viktig för det sistnämnda laget. Inte riktigt lika viktig för hemmalaget. TVSK hade äran att spela för medan United IK Nordic kunde gå för seger och en förhoppning om att Motala AIF skulle förlora eller spela oavgjort i sin sista match. Nu inträffade inte detta, Motala vann över IFK Eskilstuna med 3-0 och bärgade i och med detta hem seriesegern. Grattis!

På soldränkta men svinkalla Häradsvallen möttes TVSK och United IK Nordic den 28/11

Ett 40-tal huttrande åskådare samlades på Häradsvallen för att runda av division 2-säsongen. Jag har varit fler gånger vid denna anläggning som ungdomsledare inom flickfotbollen än som bevakande och fotograferande bloggare. Jag gillar Häradsvallen som ligger fint mellan två kyrkor. "Köldhåla" säger de med lokalkännedom. Jo jag tackar, svarar jag efter söndagens iskalla prövningar.

Fina Häradsvallen med både naturgräsplaner och en konstgräsplan nedanför klubbhuset

Att United från Södertälje hade mest att spela för märktes oerhört väl i inledningen av matchen. Hemmalaget fick knappt en syl i vädret och 0-1 trillade in i 9:e matchminuten. Anfallsvåg efter anfallsvåg höll framförallt hemmalagets vänstersida sysselsatta (vilket de kanske uppskattade eftersom de såg minst frusna ut av alla aktörer denna tidiga eftermiddag). När hemmalaget plötsligt och helt oväntat kvitterade till 1-1 i 20:e minuten fick de några minuters momentum innan både 1-2 och 1-3 trycktes in bakom Sebastian Kaburek i TVSK-målet. Ny kontakt i målprotokollet kom i 38:e minuten då en straff förvaltades framgångsrikt av hemmalaget.

Publiken på läktaren under 1:a-adventsmatchen

Den andra halvleken bjöd inledningsvis inte på någon direkt scenförändring, United var i förarsätet och kunde ännu en gång utöka sin ledning. 2-4 gjordes i 57:e minuten. Ju längre matchen led desto mer fick TVSK att säga till om. Men "att säga till om" är inte samma sak som "given målsuccé". Reduceringen kom dock men då var vi framme i matchminut 88 vilket skulle visa sig vara lite för sent för att också hinna med att kvittera. Slutresultatet 3-4 är nog inte så mycket att protestera över, det beskrev matchen hyfsat bra.

TVSK:s mål gjordes av Tobias Corneliusson samt Alexander Jacob (2 mål). Uniteds mål gjordes av Shirko Shhab (två mål) samt Robert Massi (2 mål).

Med stelfrusna fingrar lyckades jag emellanåt att träffa kamerans avtryckarknapp och mina 189 bilder från matchen hittar du HÄR >>>

Nu är det väl okej att hålla sig till inomhussporter ett tag, hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar