söndag 11 mars 2012

Söndag = vilodag? Pyttsan.

Jag tycks få dela upp avrapporteringen av söndagen den 11/3 2012 i två delar. En söndag som erbjöd mer än jag kunde konsumera vad gäller fotboll (på Rosvalla.) Med en tjuvstart i matchen mellan IK Tuns andralag (!?) och Valla IF med planerad matchstart klockan 11.00, via en snabbtitt på de 10 inledande minuterna av IFK Nyköpings träningsmatch mot Norrköping City DFF till kort återhämtning på hemmaplan innan det var dags att vara skjutsande förälder till Rosvalla och Hargs BK:s samling kl 15.45 inför träningsmatchen mot Lindö FF.


Jag fick i alla fall börja dagen med inte bara fint väder (dock blåsigt) utan också se en trevlig första träningsmatch för både Tuns andralag och Valla IF. En match mellan två lag som kommer att stöta på varandra i det kommande seriespelet i division 4.


IK Tun matchade flera av sina mycket duktiga spelare i det "gamla" gardet.


Jag fick redan under lördagen höra att Tun tack vare helgarbetande spelare, innebandy och sjukdom/skador fick dubblera en hel del (träningsmatch även under lördagen) och dessutom spela helgens träningsmatcher med få avbytare. Dagens uppställning kändes vass med flera duktiga tjejer ur division 3-laget, men vad gör väl det när vi i publiken fick se underhållande fotboll!? Och Valla IF, som för dagen kom med 18 spelare, matchade in 5 av sina nyinkomna 96:or som tidigare aldrig spelat en seniormatch.


När väl Cecilia Brissman gjort matchens första mål efter en knapp halvtimme tog Tun-tjejerna över allt mer av spelet. Och innan matchen var slut gjorde samma Cecilia sitt och lagets andra mål, och därmed skrevs slutsiffrorna till 2-0 för IK Tun.


Cecilia Brissman i IK Tun blev 2-målsskytt idag.


En spelare jag lyft tidigare här på bloggen, och som jag lyfter även idag, är Emmelie Jönsson i IK Tun. Från sin centrala plats på planen gjorde hon mycket nytta och låg bakom en hel del farligheter för Enstaberga-laget idag.


Emmelie Jönsson, duktig och nyttig som vanligt för sitt lag.


Annars bjöd Valla IF:s tillfälliga målvakt på ett par prakträddningar i slutet av första halvlek då nog alla runt om och på planen räknat in ett par Tun-mål till protokollet. Det ena var en svettig benparad och det andra en ishockeymålvaktsplockhandskeräddning de luxe. Bra för att inte vara målvakt...


Vallas målvakt (till vardags utespelare) gjorde det bra men hade också en hel del att göra.


Men trivseln var stor runt konstgräsplan B och hade det inte blåst skulle man känt att solen värmde.


Många var intresserade av Tun 2:s och Vallas första träningsmatch för säsongen.


Innan hemresan kände jag att jag behövde få grepp om vilka IFK Nyköping skulle matcha i lagets tredje träningsmatch för säsongen. Så med bestämda steg klev jag över till konstgräsplan A där IFK värmde upp inför sitt möte med Norrköping City DFF, som blixtinkallats till träningsmatch nu när Stuvsta IF inte kunde ställa upp. Det unga Norrköpingslaget ska ha all heder av att de ställde upp både med kort varsel och mot ett tufft motstånd.


Norrköpings-laget verkade få byta om på planen innan match. Eller...?


Jag kunde konstatera att skillnaderna var små i IFK:s uppställning mot för någon vecka sedan då jag såg dem premiärspela. Men det tycks som om några av förra årets startspelare nu är närmare spel i alla fall. Och matchningen av de yngre nytillskotten är nyttig nu under träningsmatcherna.


Sofia Sjöberg kontrollerar tröjfärgen inför Hanna Perssons vakande ögon.


På 10 minuter hann jag se IFK bränna 4 heta chanser. Eller om man vill uttrycka sig som så här att IFK på 10 minuter hann skapa 4 sylvassa målchanser. När jag precis skulle gå bröt dock Norrköping City fram i ett anfall.


Norrköping City i vita tröjor anfaller.


Och en efterföljande frispark i farligt läge slogs (dock resultatlöst.) IFK Nyköping vann sedan matchen med 7-0 och fick rimligtvis spela en hel del anfallsfotboll i solskenet på Rosvalla.


Sofia Sjöberg, Alma Sjödahl, Malin Thorslund och My Helger murar.


Några fler bilder från dessa matcher återfinns i bildgalleriet. Och jag ägnar mig åt att ta hand om rapporteringen av söndagen, del 2.

2 kommentarer:

  1. Fia Jonsson, Eskilstuna United23 mars 2012 kl. 11:54

    Såg i almanackan att det var tomt imorgon, du är varmt välkommen till Tunavallen klockan 14:00 när vi möter IFK-tränaren Catrine Wålinders moderklubb Bollstanäs från Stockholm. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Fia för inbjudan! Att se Eskilstuna United, den sörmländska fotbollens "leading lady" även säsongen 2012, vill jag definitivt göra. Men precis som Fantomen måste jag ibland klä mig i vanliga kläder någon gång ibland. Lördagen blir en sådan dag...

    Och Catrin får ursäkta att hennes moderklubb inte blir avbildad under denna träningsmatch.

    Lycka till!!

    SvaraRadera