söndag 4 mars 2012

Harg och Biss igång med träningsmatchandet

Jag börjar dagens rapport från Rosvalla-fältet med ett par stämningsbilder. Mest för att alla ska förstå hur in i bängen ruggigt det var under förmiddagen innan solen lyckades bryta igenom de tjocka dimslöjorna.


Söndagsdimma runt höghusen vid gamla konstgräsplanen.
Hargs-tjejerna försöker få upp värmen på B-planen.


Klockan 11.00 på söndagsförmiddagen drog två träningsmatcher igång och jag fick bestämma var jag skulle börja fota och stilla min nyfikenhet. Efter att ha lämnat några Stigtomta-tjejer i Hargsledarnas trygga händer (där de skulle hjälpa till med Hargs BK:s träningsmatch) klev jag över vägen och bort till den gamla konstgräsplanen, med beteckningen "A", där Nyköpings BIS hade träningsmatchpremiär mot IFK Wreta Kloster, segrare i sin division 4-serie förra säsongen nere i Östergötland.


Innan jag nådde fram konstaterade jag att hela planen var full med rödtröjade tjejer vilket tydde på att även gästerna har samma färgsmak som hemmalaget. Av någon outgrundlig anledning bar bortalaget sina avbytarbänkar tvärs över planen och ställde dem framför läktaren... Men var och en blir väl salig på sin tro, antar jag.


Bättre framför läktaren?


En kvart in i matchen, och med tydlig bortalagsdominans, kom 0-1 på en frispark från straffområdeslinjen.


Otagbar frispark.


Och östgöta-tjejerna (i sina vita reservtröjor) fortsatte att sätta Biss-laget under stark press.


Biss-försvaret fick slita mot duktigt motstånd.


Jag tyckte ändå att Bissorna fick lite mer att säga till om sista 10-15 minuterna av första halvlek. Men det måste ha varit tillfälligt för när slutsignalen gått efter 90 spelade minuter hade bortalaget vunnit med 5-1.


Jag hade en match till att bevaka, så mitt besök på A-planen varade endast en halvlek. Och utan att vara ärevördig mot spelarna så måste jag faktiskt utnämna unga domaren Emil Lindhe till planens bästa under första halvlek. Han var klockren och det är kul att se honom ta stora steg i sin domarutveckling.


Emil Lindhe, ung domare med koll på läget!


Väl på B-planen förhörde jag mig om halvtidsresultatet i matchen mellan Hargs BK och Telge United FF. Där stod det blytunga 0-5 och Hargs-tjejerna hade det rejält tufft mot förra årets division 2-lag från Södertälje.


Hur Harg än gjorde fick de inte grepp om motståndet idag.


Det är svårt att redogöra för en match när man bara sett sista hälften. Med underläge 0-5 redan i halvtid är det inte omöjligt att man som spelare börjar misströsta och hänga med huvudet. Och jag såg trots allt en motståndare som gjorde ytterligare 4 mål i andra halvlek, vilket alltså gav slutresultatet 0-9.


En blogg-bekant spelare i motståndarlaget var Ronja Gustavsson som tills helt nyligen spelat i Trosa IF/Vagnhärads SK:s division 5-lag. Nu har Ronja bytt och hon stod för flera fina prestationer i sitt nya lag.


Ronja Gustavsson t.h. tillhör numera Telge United FF.


För Hargs-tjejerna gäller det att ta sig in i division 3-tempot och det är bland annat det som de kommande träningsmatcherna är till för. Handsken är kastad och nu ska de bara ta upp den och anta den utmaningen!


Kanske inte riktigt en handske men nästan...


Harg har några nyckelspelare i sin A-uppställning, och en som jag väljer att lyfta fram idag är försvars-resen Sofia Johansson. Lagkapten för dagen och en tjej som kommer att göra stor nytta för laget framöver.


Hargs Sofia Johansson är en försvars-rese som är nyttig för laget och svår för motståndarna.


Med ett tack till motståndarna efter match stänger vi bloggen för idag även om jag är väl medveten om att fler lag i bevakningsområdet hunnit premiärspela. Tyvärr har jag inte lyckats få fram några slutresultat i skrivande stund för mötet mellan Oxelösunds IK och Team Rosa SK respektive IFK Nyköping U mot Trosa IF/Vagnhärads SK. När jag väl vet detta kommer jag att skriva in dem i kalendern här på bloggen (ett tips är att klicka på matchen för fler detaljer i kalendern och där kunna se hur resultatet blev.)


Hargs-tjejerna tackar Telge United för matchen.


Ett 20-tal bilder från respektive match hittar du i bildgalleriet eller genom att klicka här på Nyköpings BIS eller Hargs BK.


Tack för nu!

3 kommentarer:

  1. IFK Nyköpings A-Lag spelar träningsmatch mot Smedby AIS i lördags den 3 och man förlorar med 4-0 och inte en kommentar på hemsidan eller SN.
    Skriver man referat hur matchen var bara när man vinner eller ?

    SvaraRadera
  2. Lite posetivare6 mars 2012 kl. 09:52

    Eh.....det är väl inte IFK som skriver i SN eller här på bloggen? O Lasse kan ju inte vara överallt och se alla matcher varje helg (även om det känns så ibland) Go Lasse! By the way så stod det om IFL´s match i min SN på måndagen men det kanske var en specialutgåva. ;-)

    SvaraRadera
  3. Nu var det inte riktat mot Lasse som gör ett kanonjobb, men jag vet att IFK är och läser denna blogg.

    Sen är det intressant för utomstående som inte har SN i pappersutgåva att veta hur matchen såg ut, vilka spelare som mönstrades m.m. Går man in på A-lagets sida är det precis som det inte var någon match står nada.

    SvaraRadera