torsdag 15 augusti 2013

Avgjordes Östergötlands 7-mannaserie igår?

Mycket närmare att vinna men sedan ändå förlora i slutänden borde man inte kunna vara än vad Ålberga GIF fick uppleva igår kväll. Samtidigt måste jag berömma Kvarsebo/Krokek för deras prestation på Klintvallen i Kvarsebo i en match som slutade 2-1 (0-0.) Segern har nu gett Kvarsebo/Krokek 4 poängs försprång till Ålberga GIF efter 7 omgångar och med tanke på hur första halvan av seriespelet sett ut ska det mycket till att Kvarsebo/Krokek tappar hela detta försprång på de återstående 5 matcherna.

Jag har aldrig satt min fot i Kvarsebo tidigare. Ändå har jag åkt vägen via Jönåker ner mot Kvarsebo många, många gånger (men svängt av mot Kolmården straxt innan man är framme i Kvarsebo.) Och så mycket kan jag skriva om denna väg att funnes icke servostyrning hade jag behövt minst tre rejäla raster på denna korta men krokiga sträcka för att orka fram.

Kvarsebo IK:s anläggning heter Klintvallen. Vägen upp mot klubbhuset och fotbollsplanerna verkar vara en asfalterad myrstig, mycket bredare är den inte. Men vad fint det ligger och vilken välskött anläggning!

Kvarsebo IK:s klubbhus. Inklusive regnbåge, kvällen till ära.

Nu till problemet med Klintvallen. I förlängningen av 11-mannaplanens ena kortsida har man schaktat fram en 7-mannaplan som ligger något högre än den stora planen. Tyvärr verkade inte marken räcka till riktigt för det var banne mig den minsta 7-mannaplan jag sett. Hästhagen som granne är visserligen charmig men hur många inkast under en match ska det behöva bli när det är trångt så att axlarna skaver mot varandra och det inte går att undvika att bollen går död?

Därborta i solljuset återfinns den lilla 7-mannaplanen.
Hästhagen var utrustad med några riktigt vackra kusar.
Hämta boll och kasta inkast var inte ovanligt. Plocka fästingar blir dagens problem.

Till min förvåning var kvällens domare Jan Malmsjö! Istället för "Ring klocka, ring" körde han "Blås pipa, blås". När jag tittade lite närmare visade det sig att det nog inte var Jan Malmsjö i alla fall, men det kan inte varit långt ifrån...

Kvällens domare var förvillande lik Jan Malmsjö.

I östgötaserierna håller de tydligen fast vid fair play-hälsning innan matcherna vilket jag tycker är sympatiskt. På ungdomsnivå vet jag att detta gjordes här i Södermanland för några år sedan men det har inte förekommit på seniornivå de senaste åren i alla fall. Rätta mig om jag har fel.

Fair play-hälsning innan match.

Första halvlek dominerade Ålberga GIF med eftertryck. En enda farlighet lyckades Kvarsebo/Krokek vaska fram på dessa 30 minuter medan Ålberga rullade på i anfallsvåg efter anfallsvåg. Hörnstatistiken har jag inte full koll på men Ålberga slog många sådana i alla fall. Problemet med hörnor på en sån pytteliten plan är att det knappt går att sparka en vettig hörnspark, det handlar mer om att chippa in bollen mot straffområdet. Hörnsparkarna blev således för långa allt som oftast.

De anfall som hemmalaget påbörjade avstyrde Ålbergas libero Gunilla Nordenberg direkt. Hon var mer eller mindre omutbar i första halvlek.

Ålbergas Gunilla Nordenberg i rygg på Kvarsebo/Krokeksspelaren.

Men i fotboll måste man göra mål för att vinna matcher. Och det gjorde framförallt Kvarsebo/Krokek igår. Andra halvlek var inte många sekunder gammal när 1-0 kommer. I och med det tappade Ålberga sitt spelövertag och verkade snarare lite brydda över underläget. Kvarsebo/Krokek gjorde det däremot väldigt bra och visade på ett rappt anfallsspel där de ofta kom fram på bredd med 2-3 spelare. Jag tycker själv att Malin Palmgren och lagkaptenen Christine Wallin var mycket bra både i passningsspel och rörelse.

Kvarsebo/Krokeks lagkapten Christine Wallin har bestämt sig för att vinna!

En annan spelare i Kvarsebo/Krokek som bör nämnas är duktiga ytterbacken med nummer 10 på ryggen. Enligt laguppställningen är det Christine Leiris som skickligt avväpnade Ålberga-spelarna gång på gång.

Kvarsebo/Krokeks back Christine Leiris. Mycket bra i matchen.

Som en följd av Ålbergas tappade umpf i andra halvlek gör hemmalaget också 2-0 i matchminut 48. Men då plötsligt vaknar Ålberga-tjejerna till liv igen och hade det inte varit för ett suveränt målvaktsspel av Kvarsebo/Krokeks Mathilda Klangeryd hade det rasslat i nätet flera gånger på slutet. Nu fick Sofia Johansson reducera med ett jätteskott ("långt håll" kan jag knappast skriva eftersom planen inte är så lång) då det återstod endast 4 minuter av matchen men närmare än så kom aldrig gästerna.

Ålbergas Sofia Johansson reducerar snyggt till 2-1 med ett riktigt långskott.

Ju längre matchen led desto bättre blev den. Lagen bjöd verkligen upp och det handlade inte bara om kamp utan en hel del finess återfanns också. Tack till båda lagens spelare för detta! Surt för Ålberga GIF men desto skönare för hemmalaget denna afton.

Jag avrundar med ett par hundbilder. Varför? Tja, det var fina hundar men också för att när jag var på Krikonbacken häromdagen så tyckte en åskådare att jag skulle ägna mig åt hundporträtt (!?) istället för att fota fotboll...

Stress-gäspning? Nej, jag tror helt enkelt att hunden var trött på riktigt.
Längtansfull!

Du hittar drygt 40 bilder från matchen i bildgalleriet.

1 kommentar:

  1. Jag funderar på om jag överhuvudtaget kommer att välkomnas av Ålberga GIF när de spelar match i framtiden. Något säger mig att de sätter sina förluster i år i samband med min närvaro...

    Och sedan börjar kanske spelarna i Kvarsebo/Krokek tycka att jag stalkar dem för så fort de spelar mot just Ålberga GIF så står jag där och viftar med kameran. :-/ Jag lovar, det är mestadels för att det handlar om derbyn i 7-mannaserien där ett av lagen är balnd de som jag bevakar i Nyköpings-området som ni råkar hamna med på bild gång efter annan. Nu gör det inte någon skada att det handlar om topplag i 7-mannaserien heller!

    SvaraRadera