söndag 18 augusti 2013

Femetta i regnet av IFK

IFK Nyköping kunde jubla efter dagens 5-1-seger.

Dagens rubrik vann (min egen interna omröstning) med knapp marginal över ett annat klichéfyllt alternativ:

IFK tystade Tyresö

Båda rubrikvalen funkar efter dagens match på Folkungavallen mellan IFK Nyköping och Tyresö DFF i division 1 Södra Sveland. Revanschen för IFK Nyköping blev synnerligen gruvlig sedan Tyresö vunnit vårmötet med 3-2. Svaret de lämnade idag var 5-1 (efter 1-1 i halvtid.) Och efter att gästande Tyresö börjat hett och tätt men framförallt ljudligt så tystnade de allt eftersom matchklockan och IFK rullade ifrån dem.

Matchens första mål gjorde Tyresö i 10:e minuten. Några tveksamma insatser långt ner i IFK:s försvar och Josefine Stephanie Andersson tog chansen att näta. Tyresö var helt klart det mest laddade laget och vann i stort sett varenda 50/50-läge (t.ex. i närkamper och motlägg m.m.) Och de redan laddade spelarna blev ännu mer uppjagade av en högljudd bänk som i sin tur fick med/mot sig publiken.


Huvuddomare Laura Rapp hade mycket att stå i. 2-2 i gula kort fick hon bl.a. ihop.

Jag lärde mig också att en boll som studsar i målets främre hjul och ut på planen igen inte ska dömas som mål. Det hände nämligen efter 13 minuter när Hanna Persson sätter ett perfekt skott nere vid ena stolproten. Anledningen är att hela bollen inte är över mållinjen när den studsar tillbaka från hjulet (men å andra sidan hade den fortsatt in i mål om inte hjulet suttit där...)

Hemmalaget hinner jubla i 17:e minuten innan de uppfattar att de gjort mål i avblåst offside-läge.


Vadå "offside"... Näää.
Under matchen, och kanske främst i första halvlek, noterade jag att Melinda Hall (som också bar lagkaptensbindeln) tog en hel del avslut. Hon har ett bra skott och jag tycker det är helt riktigt att variera avsluten med distansskott från en central position.


Melinda Hall laddade på duktigt flera gånger under matchen.

I 34:e minuten får slutligen hemmalagets spelare och publik jubla när Alma Sjödahl halvliggandes på halvvolley rakar in en retur på Edina Begovic skott. Alla sätt är bra!


Alma Sjödahl är på väg att få en björnkram av Amanda Johansson.

Innan första halvlek är slut lyckas Tove Almqvist så när öka på IFK Nyköpings ledning. En typisk Tove-aktion slutar med ett ribbskott så hårt att jag var säker på att Tyresös målram skulle falla ihop på Folkungavallen.

IFK Nyköping hade redan under första halvlek tagit över spelet och chansskapandet. Visst störde fortfarande Tyresö om de fick chansen men allt tydligare rann hemmaspelarna och framförallt bollen från de gulröda spelarna. I andra halvleks 8:e minut gör Hanna Persson ett typiskt Hanna-mål. Kliniskt avslut och 2-1 på tavlan.


Hanna Perssons mål var psykologiskt viktigt och blev tungt för Tyresö.

Precis innan dagens huvudperson byttes in efter drygt halva andra halvlek tycker i alla fall jag att hemmalaget borde tilldömts straff. Tröjdragningen var allt för tydlig och pågick allt för länge för att t.o.m. jag som fotograf skulle missa den... ;-)


Jo, det var med god marginal innanför straffområdet.

Saosann Rammo kom in istället för Sofia Sjöberg i 71:a minuten. På 17 minuter hade hon utökat IFK Nyköpings ledning från 2-1 till 5-1. Tvättäkta hat trick och målen var också typiska Sasse-mål. Om det nu finns sådana.


Saosann Rammo laddar för ett av sina 3 mål.
Ja, vad har du ställt till med egentligen Saosann?

IFK Nyköping hinner göra ett byte till i slutet av matchen när Filippa Sjöberg kommer in istället för Alma Sjödahl. Annars var jag säkert inte ensam på Folkungavallen om att vara lite nyfiken på Hanna Johansson som för första gången satt på IFK:s bänk. Men hennes chans kommer nog så småningom.


Jag trivdes väl inte så jättebra i det ihållande regnet. Mest för att jag inte vill ha väta på kamera, mobiltelefon och anteckningsblock. Men spelarna kunde utnyttja farten i det blöta gräset trots att det också ställde till det en hel del. Det var halt och i slutet av matchen var det flera spelare som fick kramp. En som redan i början av matchen såg till att ge IFK:s materialare jobb var Amanda Johansson.


Fotboll är ett riktigt skitgöra. Ett kul sådant förvisso. Amanda Johansson vet!

Jag avrundar med en bild som jag egentligen inte vet vad jag ska skriva om men som ändå skriker på uppmärksamhet. Möjligtvis kan den illustrera att det till och från var tufft ute på planen idag, men å andra sidan är det personen som ligger ner som var den som drog på sig IFK Nyköpings första gula kort idag...


Melinda Hall ser inte glad ut över att få syna gräset.

Du hittar 58 bilder i bildgalleriet. Som du kan se är en del bilder nästan identiska med de Bemir Brkic tagit för Södermanlands Nyheter. En stund i andra halvlek stod vi på nästan samma ställe och fotade och då kan det bli så. (För övrigt får jag väl be lokalsporten.se om ursäkt för att jag störde utsikten i matchsammanfattningen med min uppenbarelse och färgglada paraply vid sidan av Tyresö-målet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar