söndag 25 augusti 2013

IFK:s tredjelag derbysegrare på KGB

Jag vill inleda med att be om ursäkt för det sena referatet efter dagens tidiga division 4-match mellan IFK Nyköping 3 och Trosa-Vagnhärad DFF på Rosvallas KG B. När alla spelare och ledare glatt kunde lämna arenan blev jag kvar på Rosvallas, för dagen dallrande varma, gräsmattor. Zonsammandrag för flickor -04 där bl.a. min yngsta dotter och hennes kompisar i Stigtomta IF 04/05 mötte Oxelösunds IK och IFK Nyköping. Matcherna slutade en bra bit efter 16 på eftermiddagen.

För det andra är det på sin plats att förklara för tjejerna och ledarna i Trosa-Vagnhärad DFF att jag inte är en stalker! Det har bara slumpat sig så att ni seglat upp som ett av de mest bevakade lagen här i bloggen denna sommar! ;-)

Jag kom några minuter sent till matchstarten klockan 11.00 men fick höra att gästerna pressat tillbaka IFK ganska mycket. Och kanske var det då logiskt att de också gjorde 0-1 i 12:e minuten. Målet kom genom en välavvägd frispark som letade sig in över fingerspetsarna på Sophia Öman Candeloro i IFK Nyköpings mål. Frisparks- och målskytt var Caroline Öquist.


Måljubel hos Trosa-Vagnhärad DFF efter 0-1.

Spelet jämnade ut sig och efterhand som halvleken gick tog IFK Nyköping över tillställningen allt mer. I 27:e minuten hade de ett dundrande ribbskott där bollen sedan studsade rakt ner på mållinjen. Att det var hemmalaget som var spelförande var helt klart.

I andra halvlek dominerar IFK allt mer. Trosa-Vagnhärads anfallsförsök var lätträknade. Men ännu en knapp halvtimme in i andra halvlek leder de likväl med uddamålet. Dessförinnan hade IFK sett bl.a. ett avslut från Jennifer Askesten stryka stolpens utsida hos Trosa-Vagnhärads duktiga målvakt Rebecca Hölsö.

I andra halvleks 28:de minut kommer till slut kvitteringen för hemmalaget. Målskytt för IFK blev deras lagkapten Stina Röken.


Här gör IFK Nyköpings Stina Röken 1-1.

När sedan endast 4 minuter gått gör Sevinc Qurbanova IFK:s segermål och fastställer slutresultatet till 2-1.


Här är skottet från Sevinc Qurbanova som innebär 2-1 för IFK Nyköping.

Trots hemmalagets spelmässiga dominans var det inte långt ifrån en kvittering med någon minut kvar av matchen. Cornelia Jansson kommer loss på högerkanten och lyckas runda IFK:s målvakt men hamnar i så snäv vinkel att skottet går utanför.

Jag skulle vilja lyfta båda lagens spelare idag för att de visar så god sportsmannaanda. Vid flera tillfällen när det smällt till ordentligt vände man tillbaka för att kolla hur det gått för motståndaren när ett spelavbrott kom. Trots att båda lagens spelare gick in 100% kunde man bjuda på en omtanke och ett leende vilket jag tycker bör nämnas!

Jag vill dela ut några betyg idag.


Fyra Fotbollslasse tilldelas...

Stina Röken var lagkapten och central mittfältare för sitt IFK Nyköping. Mycket aktiv och med i spelet hela tiden. Stark, tuff och med god teknik samt en speluppfattning som det anstår en mittfältsstrateg. Uppe på detta fick jag se henne slå en crossboll med perfekt precision från ena långsidan till den andra och sådant måste man bara gilla!


IFK Nyköpings Stina Röken, här hårt uppvaktad i ryggen under andra halvlek.


Tre Fotbollslasse går till följande två spelare...

Jennifer Askesten har tempo och spelnivå från IFK:s A-trupp. Och då ska det i och för sig märkas att division 4 behärskas utan problem. Jag vill ändå lyfta fram Jennifer då jag tycker hon gör det väldigt bra. Stark och snabb som en vinthund. Den sista lilla killer-instinkten och lite självförtroende framför mål så bär det hela vägen i min betygsskala!


Jennifer Askesten, IFK Nyköping.

Även dagens ytterback Bianca Öman Candeloro får del av betygsutdelningen. Jag vet inte om hon normalt sett håller till i backlinjen men med dagens insats visade hon prov på osedvanligt god teknik för att hålla till i de bakre leden. Även om kanske en tränare vid sidan av planen får gråa hår av en back som vrider och vänder bort sin motståndare istället för att slå "befriande rensningar" så föll Biancas backspel mig i smaken!


Så ska det se ut! Bianca Öman Candeloro i IFK Nyköping.

Du hittar 47 bilder från dagens match i bildgalleriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar