lördag 17 september 2011

Förvirrad och ofullständig matchrapport

Teoretiskt skulle jag hinna se andra halvlek i sin helhet mellan IK Tun och Nyköpings BIS i deras division 3-möte på Enstaberga IP under lördagseftermiddagen. En snabb transport från division 2-matchen på Folkungavallen och saken borde vara biff. I praktiken kom de teoretiska planerna på skam.


Med drygt 5 minuter spelade av andra halvlek ute på Enstaberga IP:s gräsyta gled jag in med familjebussen för en nyfiken titt på derbyt mellan det vit/gröna hemmalaget och det röd/blåa bortalaget. Ett par varv med kameran runt planen och matchen var över... Vad var det som hände?


IK Tuns tränare har i alla fall koll till skillnad från fotografen!


Jag hann förhöra mig om ställningen i matchen under mitt första varv runt planen. Bissorna ledde visst efter mål i första halvlek av Elin Forzelius. Att dra för mycket slutsatser av det jag såg under matchens sista 35 minuter kan leda till felaktigheter. Jag kunde konstatera att Biss-damerna hade lite mer linjer i sitt anfallsspel men att en viss Sofia Sjöberg i Tun i vanlig ordning var vass, svårstoppad och till sist målgörare för hemmalaget.


IK Tuns Sofia Sjöberg kvitterade till 1-1 en halvtimme in i andra halvlek.


Sista delen av matchen var underhållande inte bara för mig utan uppenbarligen för alla runt planen också. Snabbt räknat fick jag ihop ca 75 åskådare som hördes väl i det lugna, lilla samhället.


Nyköpings BIS lagkapten Madelene Johansson uppvaktas ivrigt av Emmelie Jönsson.


Kvitteringen från Tun lät vänta på sig tills det återstod 15-16 minuter av matchen. Och Sofia Sjöbergs målkänsla håller i sig ända in i slutfasen av årets seriespel! Snyggt avslut med ett lobbskott över Lina Lindqvist i Biss-målet.


Maria Hagfalk Voss lotsade erfaret och lugnt sina lagkamrater från sin mittbacks-position.


Inget av lagen dominerade slutfasen av matchen utan det skapades åt båda håll. Det var dock lite mer "panik" i Tuns defensiv då de flera gånger valde att slå ut bollen över sidlinjen istället för att vårda bollen och försöka behålla den inom laget.


Och domaren var duktig! (Abit Jusufi.) Alltid värt att notera de duktiga domarna :-)




Jag avslutar med en bild på ett försök till en synkroniserad mur från Bissornas sida. 


"Ett, två, tre. NU tar vi ett steg framåt!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar