lördag 8 september 2012

Derbymötet Hargs BK - Nyköpings BIS

Ett stolleprov med tveksamt utfall. Så skulle nog bäst mitt försök att hinna se 3 matcher under en eftermiddag kunna beskrivas. Och om man ska skriva några rader om en match är det nog allra sämst att inte vara med om slutet, men att missa början är bara snäppet mindre dåligt.

Dagen började med derbyt i division 3 mellan Hargs BK och Nyköpings BIS på Krikonbacken. Fin och trevlig inramning då det var Hargs-dagen samtidigt och solen sken. Jag räknade in ett 100-tal besökare  (samt ett felvänt barn i barnvagn) som var där för att titta på dammatchen.

Dagens match bjöd faktiskt(!) lite derby-känslor. Och det var mycket mer kamp än skönspel. En hel del passningar helt utan adress slogs tyvärr, och hemmalaget var det lag som i alla fall i första halvlek gärna lade ut bollen över sidlinjen hellre än att hitta spelalternativ inne på planen. Med spelet böljade en hel del och jag tyckte nog att det efter en halvtimmes spel blivit ett litet, litet övertag för gästande Biss.

Hemmalaget matchade unga talangen Jenny Eriksson Litzell från start (det har skrivits om henne tidigare här på bloggen) och hon hade några riktigt fina aktioner inledningsvis. Likaså var bortalagets Lena Karlsson säkerheten själv från sin plats i backlinjen. Men allra bäst så länge jag var kvar på Krikon var mittfältsdynamon Madelaine Hult. Vad passar henne bättre än ett derby med massor av kamp på mittfältet?


Hargs Erica Ödbro till vänster och Bissornas Madelaine Hult till höger i  bild.

Efter pausvilan luftade Nyköpings BIS sitt nyförvärv Amanda Tellström. Stigtomta-fostrade Amanda har sedan förra året i IFK Nyköping och spel i division 2 pysslat med att lära andra åka ner för branta snötäckta backar i fjällen och även gått skadad. Nu fick hon åter äntra Krikonbackens gräsmatta som hon även gjort många gånger i den blåa hemmadressen. (Hon har hunnit med mycket trots sin relativt ringa ålder.)


Amanda Tellström i Nyköpings BIS-stället på Krikon.

Jag konstaterade att det i andra halvlek också blev speltid för Stigtomta IF-tränaren Mariette "Marre" Karlsson. Hon kanske inte glänste lika mycket som i division 5-matchen jag senast såg henne spela men hon hanterar absolut division 3-nivån.


Mariette Karlsson i Hargs BK.

Jag hann se 0-1 komma genom Sofia Kjellberg efter ca 23 minuter av andra halvlek innan jag lämnade Krikonbacken för nya äventyr. Lite ologiskt kom målet då jag tyckte Harg tagit över initiativet den senaste 10-minutersperioden. Nu gjorde Sofia även 0-2 med 9 minuter kvar av matchen innan hemmalaget reducerade till 1-2 genom en annan Sofia, nämligen Sofia Johansson. Tänk vad man missar när man sticker innan matchslut...


Nyköpings BIS Sofia Kjellberg gjorde ytterligare mål i division 3 idag.


Hemmalagets Sofia Johansson reducerade i 84:e minuten.

Jag konstaterar att lokalsporten.se ännu en gång var på samma arena som undertecknad. Och därmed ges jag möjlighet till en traditionell slutbild! Och apropå bilder så hittar du ytterligare 33 stycken i bildgalleriet!


Japp, där satt den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar