söndag 2 september 2012

Heldagsutflykt till Skogstorp

Man har ju varit med ett tag. Matchstarter kl 13.00 på platser som ligger en timmes bilväg hemifrån innebär som regel att hela dagen går åt till en enda match. Så även idag.


Skogstorps GoIF har en jättefin anläggning kallad Orrlidens IP.

För mig var det första besöket någonsin på Orrlidens IP i Skogstorp. Det visade sig vara en fin anläggning som låg bra placerad i ett villaområde och med en skola som närmaste granne. Tyvärr hittade inte mer än ca 20 personer till anläggningen för att titta på dam-mötet i division 5 B mellan hemmalaget Skogstorp och Hargs BK/Stigtomta IF. Och vi som var där fick stå ut med snålblåst och duggregn (ända tills matchen var slut då solen tittade fram och värmde de av oss som dröjde oss kvar en stund.)


Orrlidens avbytarbås konstruerade utifrån klaustrofobiska personers önskemål.

Om själva matchen kan man skriva några saker men allra först vill jag ge en stor eloge till tjejerna i Skogstorps GoIF idag då de ställer upp och spelar med endast 10 spelare. Respekt till er! Och inte fick ni det lättare av att gästande HBK/SIF hade 3 pigga avbytare och att planen var blöt, extremt (!) långhårig och därmed tungsprungen liknande en höjdhoppsmatta.

Det är sällan man ser ett lag maska i slutet av matchen när de ligger under, men det var vad som hände med det slutkörda hemmalaget. Det ropades till den egna målvakten vid inspark att hon skulle ta så god tid på sig som bara möjligt...


Varje chans till vila togs.

Gästerna började väldigt piggt och med mycket energi. Nu mattades denna iver efter 20-25 minuter. Men anförda av Kajsa Petersson som spelade högt upp i banan för HBK/SIF så lyckades till sist det unga samarbetslaget ta ledningen i 38:e minuten. Ett inlägg som nog såg ut att toucha en hemmaspelare och in i mål, men målet ska nog med all rätt ändå tillfalla Kajsa.


Kajsa Petersson var mycket aktiv matchen igenom för HBK/SIF.

Det tog inte ens en minut innan bortalagets ledning utökades till 0-2 genom Frida Gustafsson som fick på en fin träff och bollen for in precis under ribban.


Frida Gustafsson i HBK/SIF gjorde andra målet idag.

Pausvilan kom och bortalagets ledning var rättvis. Lagets defensiva krafter där bl.a. Erica Ödbro bar kaptensbindeln som mittback sattes aldrig på några svåra prov.

Ett par minuter in i andra halvlek prickar Kajsa ribban men det dröjde till 68:e minuten innan Kajsa fick avsluta dagens målskytte och därigenom fastställa slutresultatet till 0-3. Lagets sista mål var riktigt snyggt med en avslutande liten skarv fram till Kajsa som inte gjorde något misstag.

De trötta Skogstorps-tjejerna hade i andra halvlek ett skott mot mål (men en bit utanför.) Båda lagen led också av det väldigt oklippta gräset eftersom varje rullande boll tvärstannade i underlaget.


HBK/SIF hade idag flera unga talanger från HBK:s F97/98-lag inlånade.

En spelare som genast drog till sig lite extra uppmärksamhet från min sida var inlånad från Hargs BK:s flicklag F97/98. Jag hörde att de ropade Denise till henne, men mer visste jag inte förrän jag kom för mig att fråga bättre vetande i publiken. När jag fick höra att hon heter Flisell i efternamn så förstår ni som har lite koll på Nyköpings-fotbollen (i alla fall Hargs historia) att jag inte längre var lika förvånad över kvalitéerna. Denna talang hade en synnerlig förmåga att få med sig bollen, krångla sig ur trängda lägen och visade prov på mycket fint spelsinne. (Denise blev tufft manglad av en minst 15 år äldre spelare, hon vänder upp tar fart och ger igen med samma mynt och har bollen med sig ut ur situationen. Snyggt, regelrätt och snabb-inlärt!)


Denise Flisell, ung Hargs-talang.

Jag tackar båda lagens spelare för dagens match. Viljan att spela fotboll, göra sitt bästa och hjälpa varandra var det jag mest av allt tar med mig från dagens match. Och även det faktum att Denise inte var ensam duktig inlånad flickspelare utan hennes Hargs-kompisar i F97/98-laget gjorde det jättebra allihop.

Ett knappt 40-tal bilder från matchen hittar du i bildgalleriet.

Denna helg, i synnerhet denna söndag, borde man ha kunnat klona sig. Jag hade gärna varit på Ramdalen för att se OIK vinna med 7-1 över Valla IF i division 4. Jag hade gärna sett Tuns 2-2 på bortaplan mot duktiga Åkers IF, Ålberga GIF:s knappa 1-0-seger på Dambroängen mot Falerum men allra helst velat se IFK Nyköping 2 trycka dit Hällbybrunn i division 3-mötet på hemmaplan med hela 14-0. Och ni läsare hade säkert velat se matchbilder från alla dessa ställen... Blunda, se det framför er och hoppas att jag är på just Ditt favoritställe nästa gång det beger sig!

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar