lördag 29 september 2012

Dam-trean färdigspelad

Hellre bildlös än historielös. Eller? Jag kan tyvärr inte bjuda på några bilder från dagens bevakade dammatch förrän tidigast under söndagen. Detta beror inte på en plötslig oförmåga utan kan endast skyllas på tekniska omständigheter. (Att jag som data/it-ansvarig inte klarat av att beräkna en korrekt tid för flytt av data från min gamla till min nya dator kan vi väl bortse en smula ifrån?!)

Lite skäms jag för dator-fadäsen. Som en hund, faktiskt. (Afrikansk vildhund för att vara exakt!)

Som den uppmärksamme läst tidigare idag på bloggen, i kommentarsfälten och på twitter, valde jag att bevaka Nyköpings BIS avslutande division 3-match mot Hällbybrunns IF på Rosvallas gamla konstgräsplan. Som skrivet tidigare hade även Hargs BK hemmamatch i sin avslutande match mot Flens IF-Södra, och med tanke på att den matchen fick en dramatisk upplösning där HBK vände 0-3 till seger 4-3, Ebba Bromée sist ut att målproducera, så hade det varit ett intressant alternativ också. Nu blev det Biss då de hade mest att spela för eftersom den nu fastställda fjärdeplatsen kan innebära möjlighet till avancemang till nästa års regionsserie division 2.

Tänk om man kunde vara "spindeln i nätet".

Jag kan vända och vrida på tänkbara utfall av dagens avslutande matcher men sammanfattar de övriga kamperna med att seriesegrarna IFK Nyköping 2 fick se sig rejält besegrade av tabelltvåorna Telge United FF med 5-0 och att IK Tun spelade 3-3 borta mot Triangelns IK (och därmed hjälpte Hargs BK med att ta sig upp från sistaplatsen.)

Dagens bevakade match då? Jo tack, ganska underhållande. Första kvarten kännetecknades av spridda småanfall i båda riktningarna men framförallt av att båda lagen spelade stressat och i ett tempo man inte riktigt behärskade med bibehållen bollkontroll. Mycket bollar i luften (både korta och långa) som i och för sig gav roliga fototillfällen men som knappast gav sinnesro åt herrar Tränare på långsidan.

Men när kvarten gått började hemmalaget hitta rätt. Drygt 20 minuter in i matchen slås en fin löpboll från Jenny Wevel till en framrusande Kajsa Jonsson på högerkanten som med ett fint inlägg hittar Helena Granlund framför mål och 1-0 är ett faktum. Bissornas avslutande 30 minuter av första halvlek var bra. Rätt och slätt. Inga fler mål, men mål är inte nödvändigt för att definiera bra fotboll.

Andra halvlek blev en märklg historia. Bissornas spel var inte att känna igen men det berodde framförallt på att motståndarna gjorde det så himla mycket bättre. De spelade lugnare, hittade rätt och kom regelbundet till avslutslägen (men från lite väl långt håll och med allt för dålig löd i dojorna.) Trots detta gjorde hemmalaget med jämna mellanrum halvlekens mål...

2-0 gjordes av iller-kvicka Frida Jarngren i 66:e minuten. Assist även denna gång från Kajsa Jonsson. 3-0 kom i 74:e och det var åter Helena Granlund som höll sig framme. Jodå, assist-drottningen Kajsa Jonsson hade en tå med även denna gång. Och 4-0 som också blev matchens sista mål gjorde Frida Jarngren på sedvanligt manér då hon sprintade ifrån en förtvivlad försvarare i sista matchminuten.

Höst men idag mest gråmulet, mörkt och regnigt. Tyvärr.

Jag har tjatat om några spelare förut i BIS trupp. Men jag gör det igen. Lena Karlsson, säkerheten själv, nästintill felfri idag. Helena Granlund och Frida Jarngren gjorde två mål var idag, och kompletterar varandra bra som anfallsvapen. Väldigt olika eller "samma samma men annorlunda". Och Madelaine Hult som efter drygt 80 minuters spel (hela tiden balanserande på gränsen) lyckades frambringa en svada av olycka och elände från flera av de på Eskilstuna-mål talande Hällbybrunns-spelarna.

Jag ber om ursäkt för att du får hålla till godo med bilder på vildhundar (gör INTE kopplingen till hynda), spindlar och höstlöv. När dator-eländena är klara blir det bilder, jag lovar.

Och jag måste, trots att detta är en blogg om damfotboll, få vara så pass storsint att jag tar tillfället i akt att gratulera Nyköpings BIS herrar till det nu säkrade avancemanget till division 1. Nu plötsligt spelar de på den nivå jag kommer ihåg från när jag var en tvärhand hög och följde med min pappa på fotboll till Rosvalla!

Tålamod, bilder kommer!

Dagens blogg-rapport är skriven med en av döttrarnas bärbara datorer, och bilderna har jag lånat från mitt eget Facebook-material. Det mesta går att lösa, bara man har ström och internetförbindelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar