måndag 3 september 2012

Serieomläggning och seriespelet 2013

Jaha. Förhoppningsvis är jag den sista att fatta hur gränsen ser ut mellan distriktsserierna och förbundsserierna nästa år. Antagligen har Södermanlands Fotbollsförbund informerat om detta i alla damfotbolls-föreningar runt om i distriktet på annat sätt än via sin hemsida. Men om nu någon missat informationen så kanske jag kan bringa lite klarhet i ämnet. (I annat fall skriver jag detta enbart till mig själv så jag inte glömmer bort vad jag lärt mig idag.)




Med intresse kring IFK Nyköpings division 2-damer har det skrivits lite om den nya serieindelningen tidigare här på bloggen. Och det har stannat vid detta då det inte funnits något att läsa i ämnet på varken Södermanlands Fotbollsförbunds hemsida eller Svenska Fotbollsförbundets sidor. Vi har varit trygga i att IFK nu säkrat en plats i nästa års division 1 men att de inte lyckats nå platsen för att kunna kvala till det som kommer att heta Damettan nästa säsong.

Om vi först tittar på hur förbundsserierna ser ut säsongen 2013 blir det så här:

Damallsvenskan, 1 serie, 12 lag
Damettan, 1 serie, 14 lag (förhoppningsvis med Eskilstuna United)
Division 1, 6 serier med 12 lag (däribland IFK Nyköping)

Sedan har det i de enda dokument jag hittat på nätet stått två saker som fått mig att dra fel slutsatser. Först har jag läst om vad som händer med de sist placerade lagen i nuvarande div. 2: "Återstående lag 6 samt 7-10 flyttas ned till distriktsserierna". Och sedan har jag läst om nuvarande division 3 "Från div. 3, damer, flyttas 9 lag, efter kval, upp till div. 1, damer, 2013".

Men...

...vad inte jag tidigare hittat någonting om är att det faktiskt kommer att finnas ett skikt mellan distriktsserierna och förbundsserierna; Regionserierna (eller "distriktsövergripande serierna" som de egentligen heter.) Och nu börjar det bli riktigt, riktigt intressant.

Södermanland ingår i Region Svealand som har beslutat att genomföra division 2-spelet i 4 serier med 10 lag i varje. Vilka lag kommer då att spela i division 2 nästa år? Ja, dels har vi de som är bland de "sämre" i årets division 2-serier (gissningsvis DFK Värmbol som inte klarar att svinga sig upp bland de 5-6 bästa i division 2 Södra Svealand.) Och sedan har vi under detta övergångsår ett gäng lag från division 3-serierna som ska flyttas upp. Hur många går inte att säga förrän seriespelen är avklarade eftersom lag uppifrån kommer att puffas ner och då avgör från vilka distrikt de härstammar.

Krångligt? Ja, men nu kommer det som blir lite konstigt. Segrarna i årets division 3-serier kommer att vara garanterade en plats i nästa års division 2 men de 9 (av 27 lag) som lyckas bäst i det kommande kvalet ges plats i nästa års division 1. Ok?! Samtidigt får jag veta från Södermanlands Fotbollsförbunds Tävlings Kommitté att några "andra-lag" inte tillåts i division 2! (Det står lite mer om detta via en länk du hittar lite längre ner i mitt inlägg.)

Vad händer nu om IFK Nyköpings division 3-lag vinner sin division 3-serie? De kan inte kvala för en plats i division 1 eftersom IFK:s A-trupp spelar där nästa år. Och de får inte gå upp i division 2 för att inga andra-lag tillåts där...?!? Ja ni, den såg inte jag komma i alla fall.

Om vi låter ovanstående sjunka in en stund kan vi i alla fall konstatera att det inför säsongen 2013 inte behöver flyttas ner några lag från vår division 3- och 4-serie tack vare serieomläggningen. Alltid något. Och distriktets högsta serie kommer även i fortsättningen att vara division 3.

Dalarnas Fotbollsförbund (som ingår i Region Svealand) har skrivit om serieomläggningen och även om de framtida reglerna på sin hemsida. Titta gärna där då det var bra och informativt!

7 kommentarer:

  1. Torbjörn Westerloui4 september 2012 kl. 14:54

    Ja vad säger man.... Att vårat andralag inte kan gå upp i div 2 kom som en nyhet från denna blogg. Ingen, nej verkligen INGEN information från förbundet ang detta vid något tillfälle. Då har vi ändå frågat vid flertalet tillfällen om hur det kommer fungera med uppflyttningarna från div 3. Man undrar hur detta beslut gått till och framförallt när beslutet är taget?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet jag att ni inom IFK Nyköping under dagen varit i kontakt med SöFF om detta, och jag trodde nog själv att detta var känt i en större krets när jag nu i säsongens "elfte timme" skrev om det.

      Självklart är det intressant att få veta hur det går i detta ärende, och det borde vara högintressant även för bl.a. Nyköpings BIS och IK Tun då detta påverkar antalet lag som kommer att flyttas upp till kommande division 2 från Södermanland.

      Radera
    2. Stämmer bra Lasse det är ju känt sedan flera år tillbaka att inga lag2 får flyttas upp till förbundserien, endast spela i distriksförbunden.
      Sedan är det ju känt att kombinerade lag inte får flyttas upp till div3.
      Gäller att läsa tävlingsbestämmelserna så man är uppdaterad vad som gäller.

      Radera
  2. Enligt tävlingsbestämmelserna 2012
    Paragraf 10.3 får endast represetantlaget spela i förbundsserien dvs. Div2 och uppåt

    SvaraRadera
  3. Dam Div 2 är inte en Förbundsserie 2013, utan precis som Lasse skriver en Distriksövergripande serie. Detta framgår med all tydlighet av Tävlingsbestämmelserna för 2012. Det gör att Tävlingsbestämmelserna för 2012 faktiskt stödjer att IFK U lag 2 har kvalificerat sig till Dam Div 2 2013. Var vänlig sluta skriv inlägg utan namn.

    SvaraRadera
  4. Jocke, såklart får man väl vara anonym och det kanske borde vara Lasse som skulle tycka tiill om detta. Det är ju hans blogg och ingen gästbok. Självklart ska man kunna få anonym om man vill. Det tycker jag i alla fall. Det var ju dessutom inga konstiga kommentarer. Det är dessutom inte helt lätt atta veta vad man ska välja när man ska välja profil. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nöjd om det kan föras en dialog i kommentarsfälten till inläggen.

      Hur det förhåller sig med att välja i rullgardins-menyn bland alla alternativ är jag osäker på, jag är ju alltid "inloggad" på sidan. Men alternativet "Namn/webbadress" borde kanske vara ett alternativ OM man vill skriva sitt namn.

      Jag väljer att ge möjligheten att vara anonym hellre än att försvåra en eventuell dialog p.g.a. teknikaliteter.

      Radera