onsdag 24 augusti 2011

Bloggarens lägesrapport och objektivbekymmer

Nog borde man ha varit på plats. Tisdagskvällen bjöd på derbymatch i damernas division 3 mellan Oxelösunds IK och Nyköpings BIS. 3-9 slutade matchen och den var säkert händelserik...


Malin Bosma gjorde 3 mål mot OIK den 23/8. (Arkivbild från 6/6 på Rosvalla i årets första möte mellan lagen.)


Nu hade jag veckan dessförinnan varit iväg på 4 matcher, och en femte inom 9 dagar var lite mer än vad det fanns utrymme för i familje-kalendern. Jag fotade lagen på ett soldränkt Rosvalla på nationaldagen då Bissorna slog OIK med 5-1 i deras första möte i år. Bilderna från den matchen kan ni titta på om ni klickar HÄR. (Jag vet inte ens om strålkastarljusen på Ramdalen ger tillräckligt med ljus för att det ska funka med fotografering med min utrustning.)


Intressant situation under vårmötet mellan Biss och OIK.


Det är många intressanta matcher framöver för de lokala damlagen. Och som jag skrivit tidigare ska jag försöka bevaka några av dem, och just nu prioriterar jag de lag som ännu inte fotograferats eller matchrapporterats om här på bloggen. Det inkluderar ju t.ex. både Oxelösunds IK (div 3) och Nyköpings BIS. Om de bara hade sina hemmamatcher under dygnets ljusa timmar... (Och jag har inte heller glömt IFK:s division 3-lag, Hargs BK i division 4 och IK Tun i division 3.)


Annars får man spetsa in sig på ett ytterst intressant möte för IFK:s division 2-lag nu på lördag. Kl 15.00 tar man emot Tyresö DFF på Folkungavallen. Tyresö som ligger under nedflyttningsstrecket tryckte till serieledande Stuvsta IF i senaste omgången med 6-2, och kan vid ytterligare en vinst helt plötsligt ha ett flertal lag bakom sig. IFK vann mot Tyresö på bortaplan med 6-1, men det "läskiga" med Tyresö är att man kan toppa sitt lag om tabelläget kräver med några duktiga allsvenska spelare (de ligger för närvarande 4:a i Damallsvenskan.) Härlig utmaning för IFK som nu endast är en poäng efter serieledande Stuvsta!


Och för den som vill avsluta den kommande helgen med spänning och dramatik rekommenderas en resa upp till Valla (av alla ställen.) Söndagen den 28/8 kl 17.00 på Valla IP spelas en match i damernas division 5 Södra mellan Valla och IFK Nyköping 3. Varför dramatiken? Valla vann mötet lagen emellan på IFK:s hemmaplan i våras med 3-0. Valla har ännu inte tappat några poäng i serien, IFK 3 har en förlust. Båda lagen har tydligt visat att man går för serieseger och uppflyttning till division 4. Om nu inte IFK 3 tappar poäng p.g.a. en protest inlämnad mot dem med anledning av spelarantalet från högre divisioner i matchen mot Stigtomta IF (komplicerad fråga då regelverket inte riktigt har hängt med vad gäller antalet inlånade spelare från TVÅ egna lag högre upp i seriesystemen) är det en ren seriefinal som väntar uppe i Valla.


Avslutningsvis måste jag tyvärr meddela att det objektiv jag i stort sett uteslutande använder i samband med fotbollsfotografering utomhus är halv-trasigt och kommer att behöva lämnas på service. Tidigare skulle en driftstörning på kanske en månad inte ha spelat så stor roll, men nu med alla ivriga läsare av bloggen känns det lite småtrist. Får väl riva runt bland grejorna och se om något duger för att åtminstone ta lite nyhetsbilder framöver...

3 kommentarer:

  1. Intresset för matchen Valla IF - IFK Nyköping verkar vara stort, hoppas vädret blir bra för stor publik väntas kanske rekordet från förra året med 124st slås :)

    SvaraRadera
  2. Det är många som följer det unga IFK-laget och Vallas hemmapublik brukar ju vara månghövdad. Om jag åker till Valla IP med kameran så får jag väl slå mig fram till sidlinjen för att få plats att fota... ;-)

    Kruxet är att jag är på Backavallen som fotbollsförälder på söndagsförmiddagen (det spelas zonsammandrag i Katrineholm.) Kanske blir det en resa västerut för mycket den dagen. Men det känns som ett besök på Valla IP är väl värt besväret! (Sedan hoppas jag att kaffet man köper i kiosken täcker mer än botten på koppen i år, det var lite si och så med det förra året...)

    SvaraRadera
  3. haha Kaffet kommer nog räcka denna gång, tror även det kommer finnas grill med hamburgare.

    Ja Valla kommer troligtvis sluta upp mangrant

    Vi har huliganvakter så bäst du inte slår för mycket ;)

    SvaraRadera