onsdag 25 april 2012

Inför seriespelet 2012, Oxelösunds IK

Seriepremiärerna närmar sig nu med stormsteg. En genomgång kan vara på sin plats med ett avslutande tips om var våra lokala lag slutligen hamnar i sina respektive serier. Nu är det ju inte helt lätt att dra till med en gissning när de lokala lagens motståndare i serierna inte är kartlagda, men med ett getöga kastat på förra säsongens sluttabeller och chansningar på eventuellt ändrade styrkeförhållande ska det nog gå att få ihop ett tips i alla fall!


Oxelösunds IK, division 4
OIK är för mig ett lag som spelar en bra fotboll (med många välutbildade spelare) men som fått åka jojo i seriesystemet under åren. I uppgång har man massor av skickliga tjejer och kan också hålla sig med ett U-lag men tjejerna lämnar orten och laget och därmed så får man börja om från början om och om igen.


Spelarrörelser
Sorry, jag måste erkänna att jag inte har full koll på OIK:s spelartrupp. Jag trodde i och för sig det tills jag såg dem spela i två träningsmatcher under mars då plötsligt ett flertal återuppväckta "hjältar från förr" var med och där går jag fullständigt bet på både namn och kompetens. Vad jag vet har man tappat 3 spelare som gått till Nyköpingslag; Sofia Kjellberg, Melinda Hillilä och Sara Johansson. Och inte att glömma Rebecca Andersson som under vintern gått till Tuns damer.


Försäsong
Inomhus började man med sin egen-arrangerade Metallcup där OIK mönstrade 2 lag (av totalt 6.) Finalplats för ett av lagen och en väl genomförd tävling! Gästabudsbollen har de senaste åren varit motsatsen till framgångssaga för OIK, så även i år. Ut i gruppspelet efter 2 oavgjorda matcher. OIK-tjejerna har även varit nere i Östergötland och spelat NT-cupen.
Träningsmatcherna utomhus har uteslutande spelats hemma på Ramdalens konstgräs (och varför göra sig besväret att åka iväg när man har det så väl förspänt hemma?) Man inledde med knapp förlust mot seriekonkurrenterna Team Rosa men vann sedan ett par matcher innan nästa knappa förlust kom, denna gång mot IK Tun. Denna förlust följdes sedan av seger över Hargs BK (HBK/SIF) och man avslutade träningsmatchandet den 24/4 med knapp seger över Peking Västra FC.


Placering 2011
Som sistalag i division 3 degraderades man till årets division 4. Erbjudanden om friplats till division 3 har avvisats av laget.


Nyckelspelare 2012
Jag har skrivit det tidigare och gör det igen:
I de 2 träningsmatcherna jag sett i år har laget haft med ganska många olika spelare som jag får erkänna att jag har lite för dålig koll på. Men två utespelare som jag tror kommer att bidra med väldigt mycket i år om de fortsatt visar lika goda takter som under försäsongen är Pernilla Andersson och Sofia Grahn.


Oxelösunds IK:s Pernilla Andersson i det ständiga solskenet på Ramdalens IP.


Sofia Grahn har ett tungt skott bland många fördelar.


Och det går inte att nämna viktiga damspelare i Oxelösunds IK utan att också nämna unga målvaktstalangen Iqra Sahi.


När Iqra Sahi spelar bra är hon fenomenalt bra!


Nu är jag väldigt osäker på skadestatusen, men en spelare som jag tyvärr inte sett under hela försäsongen som normalt har mycket hög kapacitet när hon är skadefri är Amanda Lauritzen. Hoppas vi får chansen att se henne under säsongen på fotbollsplanen!


Påfyllning underifrån och i framtiden?
Oxelösund hyser en hel del invånare och därmed finns också förutsättningarna att rekrytera barn och ungdomar till verksamheten. De yngre flicklagen radar för närvarande upp sig och det finns också flera personer som brinner lite extra för just tjejfotbollen i idrottsklubben.


Mitt tips
Hjälp! Jag har vridit och vänt på division 4-serien och kan omöjligen få ihop hur det ska gå i denna serie. Flera av lagen har jag ju ändå sett det senaste året... Men visst, tippa ska jag, och därför kungör jag att OIK tar sig in på bronsplats i årets seriespel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar