måndag 23 april 2012

Premiär i div 3 och 5

Lördagens division 2-premiär följdes under söndagen upp med mer premiärspel på Rosvallas konstgräsplaner. IFK Nyköping 2 tog emot förhandstippade topplaget Telge United FF i sin division 3-premiär och samarbetslaget Hargs BK/Stigtomta IF (kallade Hargs BK 2 i SöFF:s tabell) spelade hemmapremiär mot Vagnhärads SK (som kallar sig TVD), ett lag som med all rätt har höga ambitioner denna säsong.


En kort stund av söndagseftermiddagen lurades man att tro att det kunde bli en varm och behaglig kväll på Rosvalla, men den villfarelsen togs man ganska snart ur när man väl var på plats. Matchstarten för båda de nämnda matcherna var kl 17.00 och vid samling var det näst intill folkfest vid barackerna på Rosvallafältet. Och lätt tillbakalutad som utomstående betraktare var det ganska underhållande att höra lagen dividera om vem som skulle spela på vilken plan (konstgräs plan B och C var vad som fanns att tillgå.)


När jag satt och väntade på den temporära läktaren vid plan B slog det mig att det var exakt denna läktare jag var med och plockade ihop i somras efter en konsert med Peter Jöback på Nyköpingshus borggård. Jag tyckte väl att den kändes bekant...


Jag kommer inte att ge mig på något som helst försök att referera matcherna som spelades. Jag insåg på förhand att jag endast skulle se en halvlek av respektive match, och det är alltid lite knepigt. Och apropå knepigt så drog jag också slutsatsen att Nyköpingslagens båda motståndare på förhand var tippade högt och skulle bli svåra att handskas med idag. Det visade sig delvis helt galet.


HBK/SIF var de jag först gav mig hän att fota. Redan efter 3 minuter tog gästande TVD ledningen genom Maja Lindell (som gjorde 2 mål idag.)


Maja Lindell, TVD:s målskytt av rang.


TVD hade ledningen med 3-0 i paus och vann slutligen med 5-0. En inte helt oväntad seger även om jag hann se HBK/SIF sticka upp flertalet gånger dock utan den sista lilla spets som krävdes för att göra mål idag.


Felicia Karlsson vaktade HBK/SIF:s mål.


Elin Svedling i ett av HBK/SIF:s anfall i matchen.


Efter drygt halva första halvlek hade hemmalaget jämnat ut spelet en aning men låg då redan under med 0-3.


Fight om boll och yta.


För publiken, som i en hel del fall var identisk med den som sågs på division 2-premiären under lördagen, var det säkert frestande att snurra på plats och ställe för att försöka hänga med i båda de pågående matcherna.


Spel på plan B och C.


När pausvilan infann sig var det för undertecknad dags att ta sig den "långa" vägen över till B-planen och lyssna bland publiken på ställningen mellan IFK Nyköpins unga tjejer och Telge United. Och IFK hade så långt övertygat och ledde i paus med 4-1!


IFK Nyköping samlar sig inför andra halvlek.


Och i och med detta fanns ju en viss risk för att det skulle bli en stängd andra halvlek, men si det blev det inte. Gästerna tilläts förvisso reducera till 4-2 via en snygg lobb över Jenny Andersson i IFK:s kasse, men sedan var det åter det talangfulla U-laget som drog på och producerade ytterligare 3 mål för att fastställa slutresultatet till 7-2.


Saosann Rammo, 3-målsskytt idag och hon bjöd på en och annan fotbollsdelikatess.


I IFK hittade vi idag bl.a. Katja Andersson, Malin Thorslund (2 mål idag) och Thea Sandqvist som under gårdagens division 2-match fanns med på bänken. (Malin fick speltid i andra halvlek mot Smedby.)


Katja Andersson fick rejält med speltid i dagens match för IFK Nyköping.


Lagkapten för dagen i IFK var Frida Genander och hon hade i alla fall, under andra halvlek som jag såg, en hel del att pyssla med mot tuffa TUFF-tjejer på mittplan.


Frida Genander i IFK Nyköping i kampsituation.


Och för Tove Almqvist ser det bättre och bättre ut med formen. Ett mål idag från hennes fötter.


Tove Almqvist i IFK Nyköping på väg ner mot plastmattan på Rosvalla.


Med dagens resultat och även med vetskapen att Nyköpings BIS åkte upp till Eskilstuna där de fick stryk i sin premiärmatch mot Hällbybrunns IF med 3-0 så inser jag att tippa fotboll bör överlåtas till de som kan något (inte för mig som endast tror något...)


Det blev inte så särskilt många bilder från dagens båda halvlekar. Den gråmulna himlen tätnade allt mer och det blev tämligen murrigt med småtrista fotoförhållanden. Men om du klickar HÄR så ser du några bilder från HBK/SIF-TVD, och klickar du HÄR så kommer du till bilderna från IFK 2-TUFF.


För den hårt fotbollsbitne rekommenderas en ny tur till Rosvalla redan på tisdag då IFK Nyköpings damer tar emot Norrettan-laget Hammarby IF DFF för match i Svenska Cupen klockan 19.00.


På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar