lördag 28 april 2012

Nykomling vann div 3-derby

Division 3-nykomlingarna Hargs BK tog lördagen den 28/4 emot IK Tun hemma på Krikonbacken för derbymatch tillika seriepremiär (båda lagen fick sina matcher i omgång 1 uppskjutna p.g.a. dåliga planer.) Efter 90 minuters spel stod hemmalaget som segrare efter att matchens enda mål gjorts av Ebba Bromée i de sista skälvande sekunderna av första halvlek.


Nu var ovanstående text i kortaste laget för att jag ska nöja mig där. Lite mer kan jag knåpa ihop om tillställningen. Vi kan ta det där med fotbollsplanen först. Krikonbackens gräs är ju inte känt för att vara av den jämnaste och mest tätväxta sorten då gräsmattan börjar bli till åren kommen.


Den är inte tät men det är i alla fall gräs!


Men oj vad skönt det var att åka ut i verkligheten, till en riktig hemmaarena, som omväxling till Rosvallas alla konstgräsplaner. Nu var jag nog inte ensam att tycka detta då åtminstone 75 åskådare sökt sig till denna derbydrabbning. Och vädret var härligt inbjudande!


IK Tun började matchen klart bäst av de båda lagen. Men efterhand som halvleken gick så kom Hargs-tjejerna in mer och mer i matchen. De blåklädda tycktes något hetare, eller i alla fall så vann de de flesta man-mot-man-situationerna.


Lagen mönstrade trupper som inte bjöd några särskilda överraskningar sett till hur man matchat under de senaste träningsmatcherna. Lite kul att notera att den från Stigtomta IF inkomna Frida Gustafsson tagit chansen och nu fick göra division 3-debut.


En tjej som bjöd motståndarförsvaret rejäl utmaning var Ebba Bromée och det var inte ologiskt att det var hon som nu fick göra premiärmålet för Hargs BK i division 3-spelet. Här nedan ser vi Ebba i HBK:s nya matchställ som även inkluderande matchande strumpor med HBK-logga. Riktigt snyggt.


Ebba Bromée gjorde matchens enda mål för sitt Hargs BK idag.


Jag varvade fotograferandet med några anteckningar och framförallt givande pratstunder med än den ene än den andre runt fotbollsplanen. Trevligt. Tack!


Elina Engström i IK Tun.


Jag får erkänna att jag inte såg hela matchen. När andra halvlek blivit ungefär 20 minuter gammal gav jag mig ut på vägarna för att spana in ytterligare en match. Men det jag hann se av andra halvlek var en match som tyvärr tappat något i spelkvalité men också inneburit två skador på Tun-spelare (och jag hoppas verkligen att de snart är igång igen!)


Mats Petersson och Thomas Petersson coachade sitt HBK till seger idag.


Lite derbykaraktär kanske det fanns men de två nedanstående bilderna ska inte ses som bevis för att det var ovanligt tufft och tätt som derbyn ibland kan vara.


Hedvig Sundelin i Hargs BK och Elina Engström i IK Tun fajtas.


HBK:s Sofia Johansson får "bita i gräset".


Fler bilder från matchen hittar du i bildgalleriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar