måndag 30 april 2012

Inför seriespelet 2012, "andralagen" i Tun, HBK & IFK

Seriepremiärerna har nu klarats av. En genomgång kan vara på sin plats med ett avslutande tips om var våra lokala lag slutligen hamnar i sina respektive serier. Nu är det ju inte helt lätt att dra till med en gissning när de lokala lagens motståndare i serierna inte är kartlagda, men med ett getöga kastat på förra säsongens sluttabeller och chansningar på eventuellt ändrade styrkeförhållande ska det nog gå att få ihop ett tips i alla fall!


Vadan detta? Klumpa ihop flera lag i ett inlägg? Och varför gjordes ett separat tips om IFK Nyköpings div 3-lag men inte övriga? Jo, om jag börjar med att förklara hur IFK har behandlats. Deras A-lag i division 2 känns till viss del skiljt från deras U-trupp som spelar i division 3 och division 5. När jag nu skriver om andralagen tänker jag mig Hargs BK:s och Stigtomta IF:s samarbetslag HBK/SIF i division 5, IK Tuns lag i division 4 och IFK Nyköpings lag i division 5. Lag som det varvas spelare i både uppifrån och nerifrån (äldre flicklag i resp. klubb/förening.) Jag kommer att hålla genomgången av dessa lag lite enklare än tidigare redovisningar.




IK Tun, division 4


Försäsong
Tuns andralag har så vitt jag kunnat se spelat 3 träningsmatcher. Det har dock varit en hel del tjejer med som normalt ska betraktas som division 3-spelare. Man har vunnit 2 av matcherna (mot Valla IF och Oxelösunds IK) samt spelat en oavgjord (mot Team Rosa.)


Placering 2011
Man placerade sig på 6:e plats i fyran av 9 fullföljande lag. (På samma poäng och målskillnad som sjuan Team Rosa men med fler gjorda mål.)


Mitt tips
Tun har under försäsongen haft ont om folk på träningar och träningsmatcher (vilket sagts i några sammanhang av bl.a. tränare Ola Törnberg.) Det behöver komma tillbaka fler tjejer (sjukdomar/skador?) för att inte dubblerandet ska gå ut över division 3-spelet.
Som jag skrev i samband med tipset för Oxelösunds IK:s del i division 4 får jag inte ihop hur denna serie ska sluta i år. Topp och botten? Inget ser givet eller självklart ut! Men mitt tips för IK Tun bygger på att de under säsongen får kämpa med bemanningen av sitt andralag och därmed slutar de på plats 8.




IFK Nyköping, division 5


Försäsong
Vad gäller IFK:s division 5-lag är det nog så att U-truppen blandat och gett med spelare under vinterns och vårens träningsmatcher då det inte går att utläsa att någon av träningsmatcherna varit särskilt avsedd för några "division 5-spelare". Jag hänvisar istället till vad jag skrivit tidigare om IFK Nyköpings division 3-lags försäsong.


Placering 2011
IFK kämpade en bit in av höstsäsongen med Valla IF om förstaplatsen i förra årets division 5 Södra men fick ge sig i båda matcherna mot seriesegrande Valla och slutade på en andraplats (i den rumphuggna södra femman där endast 7 lag slutförde seriespelet.)


Mitt tips
Årets seriespel i femman innebär endast 12 lag totalt i Södermanland. En enkelserie spelas fram till sommaren och därefter gör de 6 främsta lagen upp i ett fortsatt seriespel efter sommaruppehållet, vilket även gäller de följande 6 lagen. Mitt tips gäller var IFK befinner sig efter enkelseriens slut och även om jag misstänker att en hel del inlåningar kommer att ske från föreningens 96/97-trupp så blir mitt tips att IFK tar spets i tabellen fram till sommaren.




HBK/SIF (Hargs BK 2), division 5


Försäsong
Även om det har mixats en del med inblandning av division 3-spelare i försäsongs-matcherna har en klar huvuddel av spelarna ändå varit division 5-spelare med komplettering av någon inlånad spelare från Hargs BK:s flicklag 97/98. Laget spelade dessutom FC-Cupen i Gnesta (inomhus.) Tjejrna har spelat 6 träningsmatcher varav 2 slutat med vinst och 4 har slutat med förlust. (Dessutom har man i skrivande stund hunnit spela 2 seriematcher som man båda förlorat.)


Placering 2011
Som den observante noterat är det två lag som samarbetar och det innebar att man förra säsongen mötte varandra i södra damfemman (som Hargs BK 2 och Stigtomta IF.) Lagen slutade som 6:a och 7:a av de 7 lagen i den lilla serien.


Mitt tips
Om man bara ska titta på förra årets resultat så ska det krasst sett inte bli annat än en sistaplats (då man slagit ihop de två lag som kom klart sist i sin serie.) Men kärnan av tjejer som utgör detta lag i år har tränat på duktigt under vintern, många gånger i samma utsträckning som träningskompisarna som ska spela division 3-spel. Med lite medvind och medgången som en ev. tidig vinst ger i serien så tror jag att man kan klättra ett par pinnhål (även om insatsen senast mot Vingåkers IF inte direkt övertygade.) En 10:de plats till sommaruppehållet blir mitt tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar